800 mil senare – Bensinförbrukningen hos Toyota RAV4 Hybrid fortfarande 40 procent högre än marknadsfört – Generalagenten skyller på EU-körcykeln
En styck Toyota RAV4 Hybrid har det senaste kvartalet körts mer än 800 mil. Varje gång en sträcka om ca 16 mil på mindre landsväg (50-80 km/h) och 30-40 mil motorväg samt en handfull mil i Stockholm med några mils undantag (mycket små vägar).
Förbrukningen på den senaste körningen (Örebro-Stockholm-Örebro) kröp ned under 7 liter per 100 km. Det förvånade mig eftersom det tidigare gånger varit mycket svårt att komma under den gränsen. För att inte tala om halvlitern per mil som Toyota marknadsför att bilen ska dricka…
För att komma ner i relativt låga 7 liter per 100 km skedde all körning med Eco-läget aktiverat. På ca 80% av sträckorna användes den adaptiva farthållaren.
Att köra med den radar-styrda farthållaren ledde till en lugn och avslappnad körning. Istället för att komma ikapp, bromsa, deaktivera farthållaren, köra om, aktivera farthållaren osv. skötte bilen detta själv (minus att vrida på ratten för att köra om).
Vid några tillfällen gavs extra gas för att skjuta på fartökningen, som med Eco-mode är mer än sävlig även när det är fritt i filen rakt fram.
På frågan (besvarad av ”Niklas/Toyota”) om varför bilen drar mycket mer än marknadsfört väljer Toyota Sverige att hänvisa till EU-körcykeln. Det test som alla bilar genomgår och till vilket bilarna optimeras.
När du som ägare sen kör bilen drar den mer än vad den marknadsförs att göra. Och den släpper ut mer än vad den marknadsförs att göra. Din kalkyl, ekonomi, miljön och samhället förlorar.
Ingen vinner på att ljuga om vad en bil drar under verkligen förhållanden.
Att bilar marknadsförs med en låg förbrukning och att den skiljer sig åt mot verkligheten är ingen nyhet. Detta görs av alla bilfabrikanter. Men när det kommer till Toyota RAV4 är det intressant att Toyota Sverige uppger ”från 0.49 liter per mil” och att Toyota i USA säger att räckvidden är 30-34 mpg, vilket omräknat (32 miles per US gallon) till liter per 100 km blir ca 7,3. Det senare är närmare verkligheten och att samma bils förbrukning marknadsförs så olika kan inte tolkas som annat än vilseledande.