Provkörd: KIA e-Niro EV

Kia Niro är en cross-over och Kia e-Niro är en cross-over med sportbilsprestanda. Har du inte provat en EV-bil är det sannerligen på tiden. Du kommer att bli imponerad. Välkommen att ta del av fakta om och synpunkter samt tankar kring Kia Niro EV.

Först en liten disclaimer: Bilen du ser på bilderna är en demobil från Samuel Karlssons bil i Lindesberg. De har inte sponsrat den här texten. En trevlig säljare lånade ut bilen till undertecknad för att kunna prova bilen.

Nu kör vi:

Första intrycket: Det här är en Kia. Och vad är det för konstigt vred i mitten där växelspaken brukar sitta? Säkert en vanesak. Kul med nytänk.

Varje gång du sätter dig i en Kia möts du av en ocean av knappar. Ratten är fullsmockad med knappar. Instrumenten framför dig ger dig massor av information. Hastighetsmätaren är iallafall tydlig, digital. Den ska du inte glömma bort att titta på när du börjar köra.

Nyckeln i “armstödet”, som är ett hål. Trycker på svarta startknappen. Det piper lite. Vrider åt höger till Drive och så rullar vi iväg. Inga överraskningar. Det viner lite svagt.

Blinkar och svänger söderut, kör upp till 50 med lätt högerfot. Acceleration som vilken annan bil som helst.

Ökar till 70 km/h och upplever fjädringen som stum, fastän jag kör i Normal-läget. Det är inte obekvämt. Det är en stum känsla som i en stabil känsla. Säkert en vanesak likt växelväljaren.

0-100 km/h på knappt 8 sekunder

Kommer fram till stora vägen, kör åt höger. Det är 90 km/h max där. Svänger och trycker till.

En halv sekunds tvekan och sen bär det av likt en berg-och-dal-bana. Vips så är jag upp i 90 km/h. Eller nja, det gick i 103 km/h men jag la mig på 90 direkt.

Det är inte sportbilsprestanda. Det är inte GLC 63 S. Men det är utan växlingar och bilen låter som ett rymdskepp, eller kanske snarare som ett tunnelbanetåg när det startar. Det är lite coolt sådär.

Har du någon gång kört en Toyota RAV4 med CVT-låda vet du vad jag menar. Fast där RAV4:an råmar högt är det som sagt ett helt annat ljud, eller frånvaro av ljud, i en Kia e-Niro. RAV4 hybrid känns dessutom som en traktor i jämförelse. Varför har inte Toyota turbomotorer?

Tystare än väntat

Bilen pinnar på som den Kia Ceed jag körde strax före. Minus det höga bullret. Det är faktiskt riktigt behagligt.

En kan annars få för sig att det i en elbil skulle höras mer från däcken. Icke så här. Möjligen att det kommer in ljud bakifrån men fram är det bra. Trivsamt.

Det sitter friktionsdäck på bilen och enligt säljaren blir bilen än tystare med sommardäcken på.

Omkörning

Det är nu jag blir imponerad. När jag gasar till från 90 km/h trycks mitt huvud bakåt. Jag utbrister: Oh shit! Omkörningen är över innan jag hinner blinka. Sicken kraft! Den kommer direkt! Nu kan Toyota hälsa hem med sina slöa hybrider!

Grön körglädje

Det är riktigt kul att dra på titt som tätt. Det finns så mycket kraft utan att bilen ska varva. Inga växlingar som stoppar upp. Måbra-effekten är på hög nivå. Det är ju riktigt kul med elbilar!

Till vinst och till vardags

Det som jag tror bidrar starkt till den här modellens framgång är kombinationen av vanlig bil och elbil. Ta en titt på konkurrenterna och det är bara VW e-Golf som ser normal ut. Säga vad man vill om den här bilens avsaknad av grill men visst för det tankarna till Tesla Model 3?

Du kör runt i en bil som ser ut som många andra cross-overs av idag. Inget avslöjar egentligen att du har en elbil. När du kör bilen beter sig bilen som en bensin- eller dieseldriven dito. Inga överraskningar och har du kört Kia Ceed tidigare kommer du att känna igen dig i en Niro, vare sig det är e-Niro eller hybriderna.

Ja, bilen ska laddas. Ja, du behöver investera i en laddbox. Nej, du ska inte ladda med vanlig stickkontakt. Du sparar så många tusenlappar på skatten varje år att du kan lägga den slanten på en bra installation hemma.

Dyrt eller prisvärt?

400 000 kr är mycket pengar. Det är samtidigt inte mycket pengar om du börjar räkna på månadskostnaden, eller ännu bättre: Totalkostnaden för att äga en SUV/cross-over.

BONUS: Du får dessutom en nästan-sportbil för pengarna och en bil som inte släpper ut illaluktande avgaser som små söta barn (och kattungar) slipper andas in och få cancer av om 40 år. Bara en sån sak.

Vad tycker du?

Har du en Kia e-Niro eller en plugin-hybrid av Niro? Vad är bra? Vad är dåligt? Skriv gärna till hello@suvtest.se så kompletterar jag den här texten.

// Björn Sennbrink

5 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] fyra hundra stora kan du nästan köpa en helt ny Kia e-Niro med ett par-tre dussin mils räckvidd på […]

  2. […] solig vårdag och efter förra veckans provkörning av Kia e-Niro samt Ford Mustang styrde undertecknad återigen kosan till Lindesberg. På plats idag hos Samuel […]

  3. […] Renault Captur, Dacia Duster, Toyota CH-R, Nissan Juke, Mercedes GLA, Jeep Renegade, Audi Q3, Kia Niro, Mazda CX-3, Hyundai Kona, Jaguar E-PACE, Skoda Yeti, Volvo XC40 […]

  4. […] munsbit av framtiden är dock redan här. Det är Kia e-Niro, en EV som imponerade stort på undertecknad när den provkördes våren 2019. Upp till 45 mils […]

  5. […] en e-Niro provkördes av undertecknad för att senare samla intrycken i en text om Kia e-Niro på SUVTEST. Fast när Kian parkerats byttes nycklarna mot något helt annat än en […]

Vill du lämna feedback? Maila hello@suvtest.se