SUV, Sport Utility Vehicle, är tillsammans med cross-over de hetaste benämningarna nu på bilar som är lite högre än personbilar och som stannar vid det eller bilar som fortsätter till att vara komfortabla bilar med superbra egenskaper offroad.

SUV/Crossover är biltypen som fått Ford att skära ner på produktionen av personbilar. SUV:ar har orsakat döden för personbilar hos GM och det är i skrivande stund bara Ferrari samt några nischtillverkare som saknar SUV:ar i sina modellprogram.

Fast var går gränsen, när förvandlas en bilmodell till en SUV och när är det en personbil?

Tillverkarna har iallafall inga som helst problem att benämna var och varannan bilmodell som en SUV, så länge skärmkanterna är av svart hårdplast och markfrigången höjts med ett par centimeter.

Kanske spelar det ingen roll för dig som köpare så länge du får bli en del av SUV-familjen, även om din crossover eller mini-SUV bara har framhjulsdrift och (ibland) högre driftkostnader än motsvarande personbil?

Men. Om vi ska börja gräva i SUV-träsket är det enklast att börja i USA. Där är definitionen glasklar. En crossover bygger på en plattform som är avsedd för personbilar. En SUV sitter på en plattform avsedd för transportbilar (trucks). Glasklart, eller hur?

Mjo, där borta i USA är distinktionen mellan crossover och SUV lättare att göra. Det finns en lång tradition med pickuper i USA så det är lättare att se en SUV för vad den är. Det stora utbudet av trucks i kombination med en enormt stor marknad har gjort att antalet SUV:ar, body on frame, är fler än antalet crossovers (unibody).

Den med svenska mått mätt stora Ford Explorer är inte en SUV. Det är en crossover. Samma sak med Jeep Grand Cherokee. Det är en crossover.

Dodge Durangos första två generationer var däremot SUV:ar (body on frame, baserade på Dodge Dakota) men senaste generationen är en crossover, det är en unibody, samma plattform som Jeep Grand Cherokee.

Praktiskt taget alla “SUV:ar” som säljs nya i Sverige 2019+ är att klassa som crossovers utifrån USA-definitionen dvs hur de är konstruerade, vilket också rimmar bra med dagens miljötänk och arbete med att effektivisera framdrivningen.

SUV:ar har nämligen i historien varit synonymt med hög bränsletörst, elaka vid kollision och allmänt störande (för alla som föredrar en Prius). Visst, biltypen har inneburit flera fördelar: Framkomlighet, utrymmen beroende på modell, och ibland hyfsat bra komfort så länge bilen framförts på USA:s spikraka vägnät.

Men, en SUV var länge en bil du körde om du inte brydde dig om dina medtrafikanter (eller om du hade extrema offroad-behov).

För att råda bot på allt negativt som kringgärdat SUV:ar i historien uppfanns crossovers. SUV:ens förträffliga egenskaper parade med personbilens trygga väguppträdande och bättre miljöhänsyn. Match made in heaven. Iallafall för reklamfolket.

Längre fram, långt ner i PR-tratten hittar vi idag bilar som i praktiken är småbilar som piffats till för att framstå att likna en SUV. Detta är resultatet av åratal av “förädling” av budskapet om vad en bil egentligen är för en köpare. Vilka signaler biler sänder ut. Hur du som förare ska ses på av andra.

Att fejka en SUV är dock inte något nytt. Du minns kanske första versionen Volvo XC70? AWD, en grövre front, en ditklistrad list baktil och några centimeters extra markfrigång. Nu kunde du köpa en “SUV” utan att betala för hög bränsleförbrukning och osäkra kort i kollision med andra.

  • En äkta SUV, om utility ska vara i fokus, är en bil med en verklig mångsidighet bortom vardagslunket på motorvägen. Det är en bil som fortsätter att ta sig fram där vanliga personbilar kör fast, ofta på grund av låg markfrigång men även för att vanliga personbilar inte har fjädringsvägar som krävs för att köra på riktigt dåliga vägar?
  • En äkta SUV, om sport ska vara i fokus, är en bil med verkligt underhållande egenskaper och bibehållen mångsidighet. Inte sällan en bil med prestanda bortom din grannes A6 2.0 TDI eller Volvo V90. Ibland till och med värre prestanda än GTI-bilar av idag?

För tillverkare som vet att deras modeller inte är SUV:ar och inte ens cross-overs, finns alltid livlinan i marknadsföringen: Bilen har SUV-känsla. Bilen ser ut som en SUV. Bilens egenskaper kan liknas vid en SUV osv.

Hur du som bilköpare uppfattar bilen innan du köper den och efter att du köpt den, är viktigare än vad bilen faktiskt kan leverera bortom reklamen.