SUV-omdöme: Toyota RAV4 2019+

Toyota RAV4 (2019+) är den nya storsäljaren

En ny generation RAV4 har presenterats (våren 2018) och den här nya modellen är ett stort steg framåt för Toyotas storsäljare. Ett helt nytt utseende, en uppdaterad interiör, flera säkerhetsfunktioner som standard, ny inredning och såklart hybridmotorn under huven. Fortsätt läsa SUVTEST:s presentation av SUV-modellen Toyota RAV4 2019.

På SUVTEST har du det senaste året kunna läsa flertalet artiklar om utgående modell av RAV4. En demobil 2013 och en (privatägd) hybrid har 2017+2018 gjorts tillgänglig för undertecknad, den senare från sprillans ny tills när bilen i fråga rullat närmare 1000 mil. Totalt har 500 mils egen körning legat till grund för texterna av

Nya (2019+) Toyota RAV4 är kortare, bredare och högre än utgående modell. Men hjulbasen är längre vilket gett mer utrymme invändigt. Markfrigången är märkbart högre än tidigare, från ca 15,5 cm till ca 21,8 cm. Samtidigt har angreppsvinkeln försämrats till 19 grader, bak oförändrat 22 grader.

Invändigt bjuder nya RAV4 på en välbehövlig renovering av förarmiljön. En större skärm tillgänglig mellan mätarna, en infotainment-skärm stående på panelen istället för inbäddad. Nya, rejäla vred för AC med gummi på vreden. Väljer du dessutom en ljus interiör mot den svarta plasten börjar det nästan dofta premium. Det senare kommer dock RAV4 inte upp i med tanke på att vissa material är uppenbart billiga (läs; hårdplast).

Tack och lov är de gamla knapparna för speglar, elstolar mm borta. En detalj; det automatiska helljuset styrs nu av en knapp istället för att du skjuter vänster rattspak framåt och vrider till auto-läget för halvljus/helljus. En annan detalj; knappen för att stänga av antisladdsystemet sitter bredvid knappen för stolsvärme. Ytterligare en detalj; Spaken för att öppna tanklocket sitter intill spaken för att låsa upp motorhuven….

Exteriör – Toyota RAV4 2019+

2019+ års modell av Toyota RAV har som ovan beskrivet få saker med sig från utgående modell. Detsamma gäller för exteriören. Om vi börjar fronten så är det mycket kantigare än tidigare. Det finns en riktig grill, ingen halvmesyr som tidigare. Grillens form tillsammans med strålkastarna (för övrigt med LED) för tankarna till de i USA sålda 4Runner och Sequoia. Sida vid sida, utgående och aktuell modell, är det en markant skillnad till det bättre. Från utslätad till solid.

Framlyktorna är kantigare, som att något dragit ihop och utåt samtidigt. Xenon ersätts av LED-lampor (reservation för att enklare modeller sålda i Sverige saknar LED-halvljus). Dimljusen behåller sina positioner, långt ut och ganska högt upp. En variant hade varit att placera dimljusen längst ner ala Volvo XC90 för att skapa illusionen av en högre front. Kanske något för en framtida facelift?

De två horisontella linjerna som förr saknade en grill mellan sig har nu en grill mellan sig. Beroende på vilken varianter du väljer är det liggande ribbor eller rutnätsmönster. Det finns även varianter med nedre delen i en kontrasterande svart nyans jämfört med karossens färg. Toyota-loggan i fronten är nu dessutom mer framträdande ovanpå grillen, istället för att ligga inbäddad i plast.

Från sidan (bild längre ner) är det än mer slående vilka stora förbättringar som Toyota levererar med nya RAV4. Där framstår utgående modell mer som en slätstruken minibuss än den SUV-crossover den målas ut att vara. En bilmodell som dyker upp i tanken är Peugeot 3008 som förr var en MPV men idag en SUV-crossover, även om förändringen inte är lika påtaglig i fallet med RAV4.

Toyota RAV4 2019 vs. Toyota RAV4 2013 - Side Profile

Det nya kantiga formspråket i fronten blir än mer tydligt när vi ser bilen från sidan. Från att ha varit formad likt en tvålkopp är den nya fronten framåtlutad med grövre veck och vinklar. Överhänget fram är dock kortare än utgående generation, bilderna ovan ger inte bilarna 100% rättvisa.

Midjelinjen på den nya generationen löper fritt från A-stolpen till strax innan D-stolpen där den vänder och går uppåt/framåt. På förra generationen fortsatte linjen uppåt/bakåt vilket skapade en D-stolpeformation i stil med en triangel, som du idag kan se på bl.a. Volvo XC40. Trots en framåtlutande D-stolpe lyckas Toyota skapa en övergång mellan karossida och tak; en plastlist delar av för att kunna ge bilen en tvådelad och därmed tvåfärgad kaross på samma manér som t.ex. Hyundai Kona och Toyota C-HR.

Utmärkande är även de nya skärmkanterna, kantiga istället för runda. Skärmkanterna löper dock inte hela vägen runt utan liknar påklistrande attiraljer, inte helt lyckat även om det är en välkommen förändring och dessutom en förändring som löper i samma spår som resten av karossen: Notera t.ex. hur baklyktorna är vinklade framåt. Omvänt jämfört med fjärde generationens mjuka linjespel.

Rakt bakifrån är nya Toyota RAV4 inte så olik senaste VW Touran, eller Mitsubisi Outlander, eller Lexus NX. Bakluckan ger sken av att vara indragen, vilket skapar en något mindre påträngande rumpa helt enkelt. Fast å andra sidan hade en bibehållen utsvälld bak om på utgående modell inte sett bättre ut. Vilken bakdel föredrar du? Den som bär spår av Lexus NX m.fl. eller den nuvarande?

Sammantaget är exteriören mycket mer dominant i fronten och tamare baktill på denna nya generation jämfört med utgående modell. Från sidan och snett framifrån/bakifrån är det de nya kantiga skärmarna vad ögat fastnar på. Där har 4Runner som fått stå modell men det är samtidigt love or hate. Vissa färgkombinationer passar bättre och andra passar sämre tillsammans med de nya kantigare hjulhusen. Fast i jämförelse med utgående modells enorma halvmånar är det en förbättring eftersom kantigheten går igen på hela karossen.

Interiör

Fjärde generationens interiör kunde liknas vid en förädling från tredje generationen. Flertalet knappar hängde även med genom åren, vissa funna på äldre Avensis. Det var inte smickrande och bidrog inte till någon charm. Det var bara tråkigt och tråkig är en bra beskrivning av fjärde generationens interiör och förarmiljö. Svart plast överallt och knappt hjälpligt uppiffad av fejkad kolfibertejp på mittkonsolen och inslag av “kromad” plast tvärs över panelen. En plastlist som dessutom speglade sig i sidorutorna och gav en irriterande reflektion av solen såväl invändigt som i ytterbackspegeln.

Nya RAV4 kommer med en upprensad förarmiljö som speglar bilens exteriör på ett bättre sätt. Visst, mängden “kromad” plast har ökat men det är inget som stoppar dig som ägare att gå loss med ett grovkornigt sandpapper om det blänker för mycket. Det är i vilket fall som helst bättre än de blanka paneler i piano-svart du finner i andra bilmodeller.

2019 års modell av RAV4 har traditionella mätare och valet att ha en stor eller lite mindre skärm mellan mätarna. I mitten av instrumentbrädan är allting mer i linje med varandra. Kolla på bilden ovan och se hur skärmen trycks ut åt höger av mätarhusets ram och startknappens placering. Det ser jättekonstigt ut. Men icke så i den nya modellen. Där är det mer städat och även om växelspaken fortfarande sitter lite långt bort går det att leva med. Spaken är kortare(?) och till vänster om den finns knappar för eco mode, sport mode och comfort mode. Den mest utrustade varianten av RAV4 får ett vred där i stil med iDrive.

Huruvida den stora skärmen är snygg eller inte är en smaksak. Faktum är att den nya skärmen är mycket bättre än den lilla tidigare infällda diton. Det ser mer modernt ut helt enkelt. Fast å andra sidan är det skönt att slippa stirra på skärm när den inte används. Apple CarPlay är standard i USA, Android Auto icke så (finns inte enligt uppgift). Plus i kanten för att Toyota inte begravt inställningar för AC i skärmen utan att detta återfinns på en egen plats, med de gummibeklädda vreden.

Ratten är som du ser på bilden ovan en förädling av den i fjärde generationen och borta till höger framför passageraren är den konstiga urgröpningen ersatt av ett mindre fack (med en liten kant ytterst så saker ligger kvar). Notera även att ventilationsutblåsen inte är galet stora, eller runda.

Sammantaget är interiören mycket mer ordnad än tidigare. En del skulle kanske kalla den för tråkig, fortfarande. Andra tycker kanske som undertecknad att det är en välkommen förändring. Uppmärksamma läsare ser även att den kromade linje som löper ovanför handskfacket är tagen direkt ur Lexus RX. Kul att Toyota lånar av sig själva invändigt på liknande vis som de nu gjort utvändigt (kopplingarna till 4Runner).

Läs omdömen av 2019+ års Toyota RAV4

Se på omdömen av 2019+ års Toyota RAV4

Toyota Sverige säljer i skrivande stund (januari 2019) nya RAV4, grundpris strax under 300 000 kr. Det finns fyra utrustningsnivåer och oavsett vilken utrustning du betalar för måste du välja hybridmotorn, med eller utan fyrhjulsdrift. USA-köpare erbjuds även en bensinmotor parat till en åttastegad automat (ECT-i) + ett Adventure-utförande med en front som avviker (dimljusen uppflyttade och grillen är mer bastant. När kommer den senare till Sverige?