[SUV-test] 2018 Toyota RAV4 Hybrid: Lagom på allt – Ny generation välbehövlig

Toyota RAV4 Hybrid

17 mil på mätaren när jag började min resa. En resa i jobbet till Stockholm från Örebro och hem igen. Jag satt vid ratten i en sprillans ny Toyota RAV4 Hybrid och såg fram emot resan i snöovädret. Hur ofta händer det?

Först fem milen företogs på en mindre landsväg. Här hade jag möjlighet att lära känna bilen innan det var dags för att mala motorvägen mot Eskilstuna och vidare österut.

Jag testade RAV4 när den var ny. Det var en helg i juli 2013 som jag fick känna på hur den är som familjebil. Den gången med bensinmotorn om två liter kopplad till en CVT-låda.

Mitt intryck då och även nu: RAV4 är en fasligt tråkig bil att köra. Samtidigt känns den trygg i nästan alla lägen. Den är otroligt lättkörd och har en för prisklassen acceptabelt kvalitetsintryck. Du måste lägga på många värdefulla tusenlappar för att ta nästa steg i premiumtrappan.

Dagen innan jag körde till Stockholm reagerade jag på hur lätt dörrarna öppnades. Hur det kändes tunna. Helt olika den Volkswagen Caravelle jag kör till vardags. Mer om den senare kan du läsa på familjebuss.se

RAV4 känns inte rejäl på samma vis. Här är det istället “tunnare” och lite mer genomtänkt i detaljerna. En Caravelle kan närmast liknas vid en lastbil med sina rejäla vred och stora knappar. VW-bussen med sin 200 hk starka VR6-motor är dessutom ibland dubbelt så törstig som en RAV4.

Exteriört är det skillnad nu än när bilen kom 2013. Fast invändigt jämfört med hur det såg ut för fyra år sen är det inte mycket nytt. De uråldriga knapparna för elspeglar, stolsvärme, sportläge mm är fortfarande gömda i knähöjd. Fick faktiskt leta efter knapparna till stolsvärmen. Huruvida det ljusblå skenet i interiören är tjusigt är en smaksak.

Baksätet är lika rymligt som tidigare, trots att ett extra batteripack letat sig dit. Lastutrymmet är även det oförändrat. Du märker inte att det sitter en hybridmotor i RAV4 innan du bemödar dig att lyfta på motorhuven.

Köra i stadstrafik

När batteriet är tillräckligt laddat är det en ren(!) fröjd att glida fram nästan ljudlöst. Det är lite coolt sådär, bilen viner lågmält likt en spårvagn eller ett tunnelbanetåg. Så snart du gasar på kopplas bensinmotorn in. Övergången är inte helt sömlös och är du känslig kan det upplevas som störande med små vibrationer för det momentet.

Runt-omkring-sikten är mycket god. Testbilen hade ingen toning av rutorna vilket ytterligare underlättade. Backkameran gjorde ingen nytta alls eftersom den smutsades ner direkt. Här har asiaterna något att förbättra för att på sikt(!) öka säkerheten vid backning.

Om du är lång som jag kommer du kunna placera bilen på ett enkelt vis i tät trafik. Korta förare kommer ha mer problem med detta, särskilt framåt. Det går inte att se var motorhuven slutar. Tur att det finns autobroms skulle man köra för nära framförvarande.

Köra Toyota RAV4 på landsväg

Jag skrev tidigare att RAV4 är lättkörd. Det stämmer. Jämfört med 2013 års modell är det lite bättre balans i kärran. Upp till 120 km/h är det inte mycket att klaga på förutom att motorn är seg trots närmare 200 hk.

Rum för två motorer - Toyota RAV4 Hybrid

RAV4 Hybrid med CVT-låda ska du inte tokvarva. Det är så man skäms. Det brölar men det händer knappt inget. Tricket är att köra som om det satt en diesel under huven. Jämn och fin gas upp i hastighet. Motorbromsa mycket för att ladda batteriet.

Jag upplevde en viss spårkänslighet och saknade en tyngd i bilen över ojämnheter. Det blev lite skuttande fram över isen och snöklumparna. Även vid omkörning på motorväg hade det inte skadat med per pondus i framdrivningen. Mer tyngd på framaxeln efterlyses härmed.

Bilen är dessutom inte ett under av komfort. Varje ojämnhet i vägbanan kommuniceras upp till ratten och stolen. Oerhört tröttsamt i längden.

Bilens ljudisolering är mer än bristfällig. Det är som att de helt struntat i ljuddämpning i dörrarna.

Och har du tänkt att köra en RAV4 på Autobahn bör du kanske tänka om. Vid hård sidovind började nämligen ratten vibrerar som när det är punktering. Detta inträffade i 120 km/h på E18 utanför Enköping.

En hastighetssänkning till 100 km/h gjorde att det slutade vibrera. Ett par timmar senare på samma sträcka blåste det mindre = Inga vibrationer i 120 km/h.

Förbrukning

Det sägs att bilen ska dra en halvliter bensin per mil. Det är inte sant i verkligheten. Om du kör motorvägshastighet ska du istället räkna med att bilen drar närmare 7-8 liter per 100 km. Det är inte alls dåligt. Bara väldigt långt från vad reklamen säger.

Uppdatering mars 2018 – Bilen har nu körts ca 500 mil och förbrukningen fortsätter att vara 30-40% över från-förbrukningen som Toyota Sverige marknadsför: 800 mil senare + 250 mil senare

Så här testades bilen

Bilen kallstartades och kördes från Örebro till södra Stockholm. Där fick den vila drygt en timma innan färden gick vidare till Lidingö. Där fick bilen vila ett par timmar innan färden gick åter till Örebro. Det blev således mestadels landsvägskörning. Temperaturen låg stadigt runt nollan och på ditresan snöade det friskt. Vägbanorna var våta med vissa inslag av packad snö.

Sammanfattning av Toyota RAV4 Hybdrid

Bilen är fortfarande ful. Ett trubbigt tryne och ingen grill. Gör säkerligen underverk för luftmotståndet. Det är svårt att missta RAV4 för någon annan kompakt-SUV.

Snett framifrån är RAV4 också ful som stryk. När du låter ögat spela över bilen noterar du kanske en tunn C-stolpe. Där hade Toyota kunnat satsa på en linje som bryter av. När det saknas ett separat fönster för lastutrymmet ser det bara konstigt ut. Kika på Lamborghini Urus eller Mitsubishi Eclipse Cross för att se hur illa det kan bli när “SUV:en” slutar vid C-stolpen.

RAV4 sjunger på sista versen när det kommer till interiören. Visst är det tjusigt med allt det blå och övre delen av instrumentpanelen är modern. Det är nedtill där decennier gamla knappar behöver komma upp sig i dubbel bemärkelse. En förhöjd kvalitetshöjning av plastmaterialen hade inte heller skadat. Särskilt nu eftersom tidigare budget-märken som Kia och Hyundai kommit att matcha Toyota på många fronter.

Att köra hybriden är mysigt, att se EV-läget kopplas in vid motorbroms och i nedförsbackar (motorbroms). Det krävs dock att du trycker till ordentligt på pedalen för att komma igång i korsningar och rondeller. Och förbrukningen är långt från vad Toyota Sverige marknadsför. Omöjligt att komma ner i halvlitern per mil. Räkna med 7 liter per 100 km så blir du inte besviken.

Detta är en relativt miljövänlig bruksbil där du sitter lite högre. Mycket bra xenon-halvljus. Mediokert helljus. Det känns tryggare än i en vanlig personbil och insteget är smidigt. Bullernivån i motorvägsfart är tröttande. Toyota RAV4 må sälja som smör men om några år är den ifrånsprungen av koreanerna. Sanna mina ord.