Funderingar om storleken har en betydelse. Hur stor eller liten SUV ska man köpa?
Huruvida storleken har någon betydelse eller inte, därom tvista de lärde. När du ska köpa en SUV är dock storleken av högsta betydelse. Man kan faktiskt drista sig till att påstå följande: Välj storlek först, innan du väljer motor, ser över utrymmen och börjar räkna på vad SUV-köpet kommer att kosta dig.
Bilen storlek. Hur stor eller liten en SUV är beroende på hur du vill se på det. En stor SUV kan vara lagom för vissa, lite för stor för andra och på tok för gigantisk för en tredje. En SUV:s storlek är uppdelad i olika segment:
A-segmentet
Här finner du små bilar såsom Audi Q2, MINI Countryman och en drös andra så kallade mini-SUV:ar eller CUV:ar (Crossover Utility Vehicle). Det är småbilar helt enkelt som ser lite tuffare ut och som kan ha, men måste inte, ha AWD.
Välj en bil ur A-segmentet när du egentligen behöver en småbil men inte vill framstå som ett pizzabud eller en åldrig. Flera premiumtillverkare erbjuder mini-SUV:ar i A-segmentet för dig som uppskattar status.
B-segmentet
För dig som inte vill ha en småbil utan Lite större modeller såsom Renault Captur, Dacia Duster, Toyota CH-R, Nissan Juke, Mercedes GLA, Jeep Renegade, Audi Q3, BMW X2, Kia Niro, Mazda CX-3, Hyundai Kona, Jaguar E-PACE, Skoda Yeti, Volvo XC40 m.fl. B-segmentet är hårt konkurrensutsatt vilket är bra för dig som köpare.
Att hitta rätt bil till rätt pris är inte svårt. Problemet ligger i att välja modell eftersom så många liknar varandra. Här blir det mer en fråga om utstrålning. Det är t.ex. skillnad på vad du vill förmedla om du kör en BMW X2 jämfört med om du rattar en Skoda Yeti.
C-segmentet
Nu börjar vi tala storsäljare. Bilmodeller som rymmer såväl 4-5 passagerare och en storhandling + ett släp eller en husvagn utan att protestera. SUV:ar i det här segmentet är lika vanliga på svenska vägar som tussilago i vägkanten på våren.
Bilmodeller: Nissan Qashqai, Toyota RAV4, Volvo XC60, Peugeot 3008, Kia Sportage, Mazda CX-5, Audi Q5, BMW X3, Lexus NX, Mercedes-Benz GLC, Volkswagen T-Roc, Volkswagen Tiguan, Ford Kuga, Alfa Romeo Stelvio m.fl.
D-segmentet
För dig som vill åka 4-5 personer i bilen med hög komfort och som vill plussa på bra offroad-egenskaper eller högprestanda-modeller (eller avancerade hybrid-drivlinor). Utseendemässigt är det svårt att missta modeller i D-segmentet för något annat än SUV:ar. Storväxta kombibilar lyser med sin frånvaro i den här modellfamiljen.
Här talar vi bilmodeller såsom Volvo XC90, BMW X5, Mercedes GLE, Ford Edge, Jeep Grand Cherokee, Toyota Landcruiser, BMW X6, Porsche Cayenne, Volkswagen Touareq m.fl.
E-segmentet
Ska du få syn på en SUV ur E-segmentet måste du bo i en storstad eller vara kompis med en godsägare. Här återfinns modeller som i vissa fall inte ryms inom svenska parkeringsplatser, som tar plats i trafiken och där du som förare vill göra ett statement i betongdjungeln eller långt ute i skogen.
E-segmentets bilar är stora och rymliga. För dig som inte vill köpa en färdtjänstbuss bara för att ni är närmare åtta resenärer i bilen vid varje resa. Exempel på modeller är: Land Rover Range Rover, Mercedes G-klass, Mercedes GL/GLS, Lexus LX, Chevrolet Tahoe, Cadillac Escalade, Chevrolet Suburban, Infinity QX80 m.fl.
Hur många sittande?
En variabel vid val av den bästa SUV:en är storlek, bilens yttre och inre dimensioner. En annan minst lika viktig variabel är antal sittplatser.
När du valt segment och modell ur det segmentet bör du undersöka antalet sittplatser. Klarar du dig med en tredje sätesrad i valt segment och vald bildmodell eller måste du kliva upp en storlek?
Tillhör du en familj som växer kan en större bil vara ett bättre köp långsiktigt, även om bilen på kort sikt är för stor för era behov idag. Det är som med hus: Du köper ett lagom stort hus, får barn, får flera barn och vips så är huset för litet. Tänk på samma sätt inför bilköpet och välj en modell i rätt storlek från början.