250 mil senare – Bensinförbrukningen hos Toyota RAV4 Hybrid

250 mil senare - Bensinförbrukningen hos Toyota RAV4 Hybrid

2018 års Toyota RAV4 Hybrid har nu körts i ca 250 mil, ett rejält test och möjligt genom att bilen lånats flera gånger för att utföra transportjobb som involverar långkörning, mestadels på E18 från Örebro och Stockholm samt vice versa + flera dussin mils körning på smala och krokiga landsvägar.

När du läser det här väntar snart ytterligare 40 mils körning med RAV4. Bilen i fråga har rullat närmare 500 mil nu, jämfört med de 17 som RAV4:an körts inför första testkörningen – Läs den artikeln här.

En hybrid marknadsförs som bränslesnål. Toyota säger själva att förbrukningen ska ligga på en halvliter per mil eller från 4,9 liter per 100 km. Det är mycket långt från vad SUVTEST sett ske efter 250 mils vardagskörning.

Hybrid-driften är mysig men tyvärr inte tillräcklig för att hålla nere bensinförbrukningen. Även när du kör extremt lugnt och smyger igång i korningar eller vid rödljus ska du vara glad om du kan köra på el mer än någon kilometer.

Fast å andra sidan kommer du vilja kör med elmotorerna och det går med lite övning att köra lugnare (ja, det går faktiskt att lära sig det) och använda bromsen helt lätt för att ge lite extra laddning av batterierna.

Även på landsväg, när det är plant och du kör 80-90 km/h går det att se hur EV-driften tar över, om än bara för några sekunder. EV-läget aktiveras även snabbt om du motorbromsar i branta nedförsbackar.

Trots mjuk körning, motorbroms och få omkörningar har förbrukningen efter 250 mil inte hamnat under 7.5 liter per 100 km. Då har bilen körts i motorvägshastigheter när det varit -10 till 5 grader utomhus. Det är en acceptabel förbrukning med tanke på bilens storlek. Vinterhjulen sitter på stora 18-tumsfälgar och det är ju en SUV!

Har du en RAV4 Hybrid? Vill du dela med dig av din bränsleförbrukning? Skicka ett mail till hello@suvtest.se