Alfa Romeo Stelvio är den italienska biltillverkarens första SUV. Bilen har fått överlag mycket goda betyg av europeisk och amerikansk motorpress med nedslag på billiga material invändigt och långsam teknik för infotainment och automatlådan.

Stelvio sägs konkurrera med Porsche Macan och Jaguar F-Pace i USA. Här i Europa är det dock konkurrens från BMW X3, Mercedes GLC, Volvo XC60 och de asiatiska SUV:arna som Alfa Romeo måste tampas med. Där hamnar Stelvio på efterkälken och endast de märkestrogna kommer att lovprisa SUV:en, iallafall så länge som vi överväger instegsmodellerna.

Alfa Romeo i Sverige erbjuder i mars 2017 fem olika bilmodeller: Småbilen Giulietta (kom 2010, uppdaterad 2014), sportbilen 4C (coupé och cab), den nya Giulia (inkl. den 690 000 kr snabba Quadrifoglio). Och så nya Stelvio (som också finns i ett Quadrifoglio-utförande).

Stelvio delar mycket teknik med den mindre Giulia. Motorerna är i enklare modeller det som vi kan förvänta oss: En snygg kaross med tveksam teknik. Dieselmotorn hörs tydligt både utvändigt och invändigt, en ljuvligt spinnande sexa eller iallafall den turbomatade fyran är ett måste-val för dig som funderar på en Stelvio och vill uppleva bilen fullt ut.

Hur står sig Stelvios instegsmodell mot konkurrenterna?

Stelvio säljs i Sverige från låga 363 000 kr. För det beloppet får du en 150 hästkrafter stark diesel-fyra på 2 liter med en 8-stegad automatlåda. Ingen av konkurrenterna hamnar så lågt i instegspris. När Stelvio målas upp som en konkurrent till Porsche Macan och Jaguar F-PACE börjar vi med ett titt i prislistan.

  • Alfa Romeo Stelvio Super kostar från 430 000 kr: Bensin-fyra på 2 liter med 200 hk, automat.
  • Jaguar F-PACE kostar från 437 000 kr: Diesel-fyra på 2 liter med 163 hk, manuell.
  • Mercedes-Benz GLC kostar från 447 900 kr: Diesel-fyra på 2 liter med 211 hk, automat.
  • Audi Q5 kostar från 404 000 kr: Diesel-fyra på 2 liter med 190 hk, manuell.
  • BMW X3 kostar från 447 000 kr: Diesel-fyra på 2 liter med 190 hk, automat.
  • Porsche Macan kostar från 576 000 kr: Bensin-fyra på 2 liter med 252 hk, automat.

Påståendet att Porsche Macan är en direkt konkurrent till Stelvio kan avfärdas tidigt bara sett till nybilspriset. Att Stelvio ligger bra på vägen ska vi inte sticka under stolen med, fast kom igen? På riktigt? Stelvio är inte en konkurrent till den mycket dyrare Porsche Macan. Stelvio har dessutom Fiat-Chrysler i ryggen. Porsche har VW-gruppen. Fast om du är spekulant på en Stelvio torde du bry dig mindre om koncernstruktur. Stelvio köper med hjärtat före hjärnan och på lägsta tekniknivå är ingen av ovanstående bilar särskilt underhållande.

Det är först när vi tittar på de toppmodellerna som det blir underhållande och samtidigt väldigt tydligt vilka som har vett (eller ovett?) att ta betalt för sina bilar.