Vad händer på en pressvisning av en bil?

Jag fick i november 2017 äran att beblanda mig med allsköns motorjournalister och motorskribenter under en dag med Mercedes-Benz Sverige för den svenska lanseringen av pickupen X-klass. Här kan du läsa om vad som hände under pressvisningen.

Först fick jag köra 20 mil, andra flög in från Danmark. Somliga hade närmre till platsen för pressvisningen. Hur som helst så möttes jag vid Trosta Park intill Arlanda av strålande solsken som smälte nattfrosten.

Det andra momentet var registreringen och underskrift av dokumentet som säger att jag får betala en självrisk om jag kraschar en bil. Detta förfarande är samma som vid längre lån av pressbilar. Om jag krockar får jag betala en självrisk som brukar ligga på mellan fem och tjugo tusen kronor beroende på bilmodell.

Därefter var det kaffe och stor bulle under tiden som besökarna ramlade in. Det var som vilken välordnad konferens som helst, fast med uttalat Mercedes-tema. Alla representanter från Mercedes var väldigt artiga och tillmötesgående. Ett bra första intryck.

Läs recensionen av Mercedes-Benz X-klass @ SUVTEST

https://bjornsennbrink.se/provkord-2018-mercedes-benz-x-klass-pickup/

En stund senare var det dags att presentera bilen. Det var PP-visning och någon reklamfilm. Därefter delades gruppen, en som skulle få en förevisning på svenska och en som skulle få en på danska. MB har som kanske bekant samordnat marknaderna i Sverige och Danmark.

Bakom ett stort skynke stod en svart X-klass belyst med tjusigt blått ljus och starka strålkastare. Här fick vi provsitta, höra mer om skillnaderna mellan X-klass och Nissan Navara som X-klass bygger på. Det är fler skillnader än vad man med blotta ögat kan se.

Nästa moment var provkörningen. Flera bilar stod uppradade på asfalten utanför. Jag äntrade förarsätet på en brun pickup och vi körde en kort introduktionsrunda under walkie talkie-ledning: Raksträcka för acceleration, konbana, ett kurvigt parti, en kort halkbana, en tajt konbana + skogen!

Från en liten gräsplätt fick vi även testköra i skogen. Det var riktigt smalt och leran var på sina håll flera decimeter djup. Här kom 360-graderskameran till väl användning och ja, med tanke på att det är mycket Nissan under skalet tog sig X-klassen fram med bravur.

Ett moment som jag passade på att testa var landsvägskörning. Ett par av bilarna på testbanan var inreggade och fick köras på vanlig väg. Så jag och en till åkte en sväng till Arlanda och tillbaka. Inget oväntat inträffade.

Vi hade kunnat köra vilken modern pickis som helst. Ett bra och ett dåligt betyg på samma gång för pickupen som utmålas som den första premium-modellen i segmentet. Ska tilläggas att alla bilar hade den fyrcylindriga motorn. Ett längre test av 350-modellen behövs…

Det fanns även möjlighet att testa körning på en böljande ramp + det skrämmande testet; att köra med lutning. Jag trodde ärligt att vi skulle tippa över. Men det hände inte. Istället stannade vi bilen med lutning och klev ur, uppåt. En rolig bild med mig själv som avslutning.

Alla bilder i detta blogginlägg är tagna av Johan Marklund, bildochord.se – Fotograf under Mercedes Benz-eventet.