Mercedes-Benz GLC har testas fyra gånger 2015-2018 av SUVTEST. Först ut var 220d i november 2015 med vanliga SUV-karossen. Den andra bilen var GLC 250d Coupé i oktober 2016, GLC 43 AMG våren 2017 och GLC 63 S i april 2018. Här jämförs 250d med AMG 43 för att du ska se vilka små skillnader det är i utseende mellan modellerna.

Vilken front tillhör vilken variant av GLC?

Om du står rakt framför en GLC med AMG Exterior Line (standard på coupé-karosserna) är det bara en liten detalj som skiljer en 250d från AMG 43: Det sitter en AMG-badge på ena lamellen på 43:an. Har bilarna dessutom samma lyktor (ILS med LED-lampor) är det stört omöjligt att skilja bilarna från varandra.

På framskärmen under ytterbackspegeln finns en till skillnad. En badge som på en GLC 43 säger “Biturbo 4MATIC”. Den badgen finns inte på en GLC 250d.

Vilken sidoprofil tillhör vilken variant av GLC?

Om du ställer dig bredvid en GLC Coupé är det två saker som är tydliga skillnader mellan 250d och AMG 43: Fälgarna. 250d har 20-tumsfälgar. AMG 43 har 21-tumsfälgar. Fast detta är inte hugget i sten. När du kryssar i tillvalen för din GLC Coupé kan du köpa 21-tums AMG-fälgar till 250d på samma vis som du kan göra det till 43:an. Om du inte ökar hjulstorleken kommer 250d med 235/65 R 17 och AMG 43 med 235/55 R 19 (fram) samt 255/55 R 19 (bak).

Det finns dessutom en sak till som skiljer modellerna från varandra: Vingen på bakluckan är mycket större på AMG 43. Vingen på 250d är liksom inbyggd i bakluckan. Ur vissa vinklar framstår den mindre vingen som mer harmonisk. Fast om du söker det brutala är det AMG 43-vingen du ska ha.

Bakifrån är det enkelt att identifiera GLC 43

Om du ställer dig bakom en GLC är det ingen tvekan om det står en 220/250d eller AMG 43 framför dig. Avgaspiporna på dieselmodellerna är fejk. Det sitter en kromad ram runt vad som ser ut att vara ett utblås. Några centimeter in sitter det en plastbit. Det riktiga avgasröret sitter flera decimeter längre in och bara på vänster sida av bilen.

Avgaspiporna på GLC AMG 43 är också fejk på sätt och vis. De riktiga avgasrören sitter ca en decimeter längre in under bilen. Det är en stor ljuddämpare med två rör ut på varje sida av bilen. Fast det spelar inte så stor roll eftersom bilens exhaust sound är tämligen trevligt!

Invändigt…

…är det en tydlig skillnad. De röda bälten och röda sömmarna överallt avslöjar AMG 43. De finns dessutom ett rutmönster på mätarna och fler funktioner i färddatorn på en AMG 43.

För dig som önskar mäta dina varvtider finns det ett tidtagarur. Det finns även en G-kraftmätare, väldigt användbart när du kör i rondeller?

Under motorhuven är det såklart skillnad. Motorkåpan i AMG 43 är ilsket röd och lite större, det skiljer ändå två cylindrar och 163 hästkrafter, fast bara 20 Nm. 250d är en bil med en rejält tilltaget vridmoment. Det 250d saknar är dock förmågan att förflytta bilen från 0-100 på under 5 sekunder och att bjuda föraren på skönsång som bara en stor turbosexa med AMG-medicin kan framkalla!

2 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] GLC 250d som kördes förra hösten hade AMG Exterior Line. Det hade även denna GLC 43. Fast förutom fyra små skillnader är det för ett otränat öga otroligt svårt att avslöja att det är en GLC 43, och inte en svagare variant. Ja, du kan läsa på bakluckan fast det är inte vad jag talar om här. Läs texten om exteriör-skillnaderna mellan GLC 250d och GLC 43. […]

  2. […] Läs artikeln på SUVTEST och se likheterna samt skillnaderna mellan coupé-SUV:arna! […]

Vill du lämna feedback? Maila hello@suvtest.se