Toyota RAV4 & RAV4 Hybrid (2013-2018)
En Toyota är fantastisk. En slogan och en sanning för tiotusentals ägare av begagnade Toyota. Trots bilarnas ålder och tillkortakommanden jämfört med nya bilar, fortsätter Toyota att rulla på våra vägar – de står inte vid bilverkstaden i väntan på reparationer. Driftsäkerheten hos Toyota är ett stort skäl till att överväga en RAV4 vid nästa SUV-köp.
Att köra en RAV4 känns inte så olika jämfört med hur det är att köra en Avensis. Fast där Avensis med sin, i jämförelse med RAV4, trånga kupé och högt uppdragna fönsterkanter passar bättre på långkörning är det just mångsidigheten på alla vägar som är RAV4:ans triumfkort. Det är först när det blir riktigt dålig väg som RAV4 avslöjas att inte vara en riktigt bra terrängbil. Fast å andra sidan har den aldrig målat ut för att vara det senare.
LÄSTIPS: Fakta om allt det nya hos RAV4 2019+
Toyota RAV4 är en SUV fast utan det sportiga. Det är en bil som är mångsidig i den mening att den är lättkörd på alla vägar. Det är även en bil som inte känns som ett högbygge. Att köra RAV4 är som att köra en högbyggd kombi. Den sammanfattande känslan är att RAV4 är en högbyggd version av Avensis snarare än en lågbyggd version av Landcruiser.
RAV4 som kom 2013 provkördes en helg i juli samma år. Den bilen hade den sävliga bensinmotorn och den konstiga CVT-växellådan. Fast bortom drivlinan upplevdes RAV4 som sympatisk. En bra bil som inte gjorde sig till, som inte gav sken av att kunna leverera mer än vad som faktiskt erbjöds. Toyota marknadsförde bilen som en ”SUV med kombikänsla”, vilket inte är långt från sanningen.
RAV4 har i Sverige sålts med manuella och automatiska växellådor. SUVTEST har enbart kört modeller med den steglösa automatlådan, även omnämnd som CVT. Huruvida den manuella lådan fungerar bra eller dåligt låter vi vara osagt.
RAV4 har i Sverige sålts med dieselmotor, bensinmotor och hybridmotor. SUVTEST har provat modeller med bensinmotorn (2.0 VVT-i, 151 hk) och hybridmotorn (2,5 HSD). Huruvida diesel i RAV4 är bra eller dåligt låter vi också vara osagt.
Facelift + Ny motor: Toyotas populära kompakt-SUV begåvades under 2016 med en hybridmotor – Toyota RAV4 Hybrid. Detta skedde samtidigt som ett förnyat utseende presenterades, vilket gett RAV4 välbehövliga nya designelement, en mer stilren front och modern akter.
Den nya fronten är iögonfallande och i linje med resten av modellprogrammet i Toyota-familjen. Grill saknas, istället går en svart strimma mellan lyktorna och förbi den blåskimmrande Toyota-loggan. Urgröpningarna för dimljusen har vi tidigare sett på Lexus NX, här något mer rundare i formen. Söker du vassare design väljer du Lexus.
De nya baklyktorna är ett stort lyft jämfört med 2013+ års modell. Nu är det svepande LED-armatur som gäller och det gör att Toyota RAV4 Hybrid inte ser så tvärt avhuggen ut som tidigare.
45 mils långkörning med en sprillans ny Toyota RAV4 Hybrid!
Invändigt lägger vi märke till att ansiktslyftningen på Toyota RAV4 Hybrid gjort att det finns en ny skärm mellan hastighets- och varvräknare. Tyvärr har Toyota valt att fortsätta med gamla knappar för elhissar och elspeglar. Och varför är hela panelen pressad åt höger? Kolla hur skärmen i mitten inte är i linje med konsolen nedantill.
Det hade annars varit klädsamt att fasa ut dessa. Bortsett från det fortsätter RAV4:s kupé att vara välbyggd. Tacksamt med manuell handbroms istället för de elektriska varianterna som många bilmodeller har idag.
Den stora nyheten ligger alltså i att RAV4 kan köpas med hybridmotor. Maj/juni 2016 är grundpriset 324 900 kr för Hybrid Active. Steget upp till Executive-modellen är modesta 34 000 kr, sannolikt värt pengarna med tanke på att välutrustade bilar tenderar att betinga ett högre andrahandsvärde. Hellre för mycket utrustning än för lite.
Hybridmotorn i RAV4 ger ifrån sig 197 hk som skickas ner till alla fyra hjulen via en steglös CVT-växellåda. Detta är dock ingen racerbil, CVT-lådorna i Toyota hos RAV4 och t.ex. Avensis är sävliga.
Ge full gas och du vill ta fram skämskudden, det råmar högt men händer inte så mycket. Bensinmotorn i RAV4 Hybrid på 2,5 liter ger 155 hk, övrig effekt kommer via två elmotorer, en på vardera axel.
Att köra hybridmodellen av RAV4 är initialt riktigt härligt. Har du aldrig kört hybrid eller elbil tidigare är det riktigt spännande att köra iväg helt ljudlöst. Fast när du trycker till på gasen startas bensinmotorn och allt är som vanligt.
LÄSTIPS: Toyota RAV4 av 2013 års modell med bensinmotor och CVT