Första intrycket: Mercedes-AMG GLC 63S Coupé

Mercedes-AMG GLC 63S

Förra året rattade jag GLC 43 och tyckte då att det var den värsta SUV:en. Rapp V6-biturbo i en relativt rymlig kaross och dessutom välbalanserad vilket gjorde den väldigt kompetent på mindre vägar. Härligt, skärande avgasljud och numer obligatoriskt knatter ur piporna vid upp- och nedväxlingar. Fast det är ingenting i jämförelse med GLC 63S…

Mercedes-AMG GLC 63S är ett urstarkt monster. Det finns inga svenska vägar som räcker till för att uppleva all kraft till fullo. Explosiv acceleration är nästan ett under statement.

Här är det fråga om en SUV med äkta sportbilsprestanda. GLC 63S är snabbare 0-100 än Ferrari F40. Den är några hundradelar långsammare än Ferrari F50. Den är snabbare än Porsche Cayman GT4, Porsche Macan Turbo och Ford Focus RS. GLC 63S har prestanda i par med en tidig Lamborghini Diablo!

Och det finns plats för upp till fem resande + lite bagage. Du kan parkera bilen nästan överallt. Det krävs ett tränat öga för att se vad det är för slags bil.

Första intrycket är att bilen inte ger sken av att ha sportbilsprestanda. Det är först vid kallstarten och när högerfoten trycks hårt mot golvet som du och omgivningen förstår vad som döljer sig under huven på en GLC 63S. Närmare bestämt en V8 på fyra liter, dubbla turbos (biturbo), 510 hästkrafter, 700 Nm.

Några nackdelar?
Ja, du vill köra bilen tills du stupar (det gjorde jag).
Ja, du behöver tanka 98-oktanig bensin (finns inte överallt).
Ja, du behöver tanka ofta (testförbrukning 1,2-2,0 liter milen).
Ja, du behöver närmare 1 miljon kronor på fickan.

Den välplanerade testveckan kommer under våren och försommaren att blomma ut i form av texter, bilder och videos på SUVTEST och CarTestr-kanalen på YouTube.