SUVTEST: 2020 Mercedes GLE 300d (7 dagars körning av pressbil).

10 minuter efter att jag kört iväg med nya GLE från Upplands Motor parkerar jag försiktigt utanför Callisma. Det är dags att mata hjärnan med ögongodis inför dagens biläventyr. Jag smyger av en bild av den mattsvarta Aston Martin som är parkerad utanför. Noterar omgående att batteriet i min mobil är på 40%. Ja ja, det är väl bara att stoppa in USB-kabeln och börja ladda. Men icke…

Nya GLE har USB-C och jag har ingen adapter med mig. Nybörjarmisstag. Paniken kommer smygandes. Ska hela dagen bli förstörd? Jag hinner inte ens tänka tanken att köpa en adapter innan jag finner en i handskfacket. Vilken tur att MB förstått att alla inte har den senaste mobilen.

Efter 20 minuter vandrar jag ut till GLE igen. Jag är upprymd och glad. Jag har fått se bilar jag bara sett på YouTube tidigare. Längst fram vid fönstret innanför entrén stod det en One-77. Jag missade den när jag gick in och fick en smärre chock när jag såg den lite senare. Prislapp? Bara 21 500 000 kr. En bra investering.

Vägg i vägg ligger Audi, Porsche och Mercedes. Det står tre st AMG GTR i hallen. Det är maffiga bilar. Så mycket längre än på bild. Men det är trångt runt bilarna och det är full ruljans. Det är lördag trots allt och solen skiner. Läge att se över vad som möjligen kan rymmas i garaget kommande säsong.

Jag vet iallafall vad jag skulle parkera i mitt garage om jag hade råd. Nya GLS.

Precis, inte den GLE jag har nycklarna till utan den bil som erbjuder en tredje sätesrad som inte kräver att du saknar huvud eller ben för att få plats. Den får vi vänta på ett tag till. Nu kör vi gång. Det här är nya GLE 300d:

Färden går österut. Rakt in bland villorna i Djursholm. Här är det mycket tyskt premium i mötande fil. Jag noterar två GLS i centrum, möter en tjusig GLE Coupé och visst är Panamera härlig att se på rull?

Vägen ner till Strandvägen är avstängd så jag styr upp bland husen. Slottsvägen, Germaniavägen och så är jag nere på Strandvägen som jag följer hela vägen fram till golfklubben. Nu känner jag igen mig. Det var här jag körde GLS våren 2016. En smal och kurvig väg där premium-SUV:ar är lika vanliga som Kia Ceed på landet.

Jag kör hela vägen fram till Näsby Park innan jag bestämmer mig för att byta till landsväg. Snabbt ut på E18 mot Norrtälje och vidare österut. Hela vägen till hamnen i Vaxholm. På vägen dit bekantar jag mig med farthållaren och dess adaptiva funktion. Väldigt bekvämt faktiskt. Jag behöver inte trycka på bromspedalen förrän jag når 30-sträckan nära tennisklubben.

Eftersom lyxbilar är vardagsmat i det här området är det ingen som höjer på ögonbrynen när en sprillans ny GLE kommer körandes. Dieselknattret gör sitt bästa för att dölja yttre betraktares uppskattande blickar. Jag tror att jag hade fått fler blickar om jag kört den Amazon eller Volvo Duett jag fotade några veckor tidigare.

En timma senare har jag trafiken och köerna i Stockholm bakom mig. Ett kort stopp innan Enköping för tilltänkt foto intill nedklottrad container men nya grindar satte stopp för den planen. Hem till byn istället.

Först på kvällskvisten blir det tillfälle att ta ut bilen igen. Barnen sover och frun är förstående. Jag har en plats i åtanke där jag tog en riktigt snygg bild av Mercedes-AMG. Fast den här gången stannar jag inte på krönet. Klart jag ska köra nedför grusslänten.

Lycklig äro du som köper nya Mercedes GLE – en investering i hög komfort, den senaste tekniken, en hel radda körhjälpmedel och utrymmen i en kaross som ser liten ut men som är nästan lika stor som gamla GLS.

På bilden ovan luras kameran lite eftersom GLE står i förgrunden men bilen är inte flyttad jämfört med bilden av GLE:s front intill GLS. Snett bakifrån är det också tydligt ur den annorlunda D-stolpen hos GLE jämfört med GLS skapar ett mjukare avslut tillsammans med de mindre baklyktorna.

Interiör

För dig som kört en A-klass eller E-klass någon gång de senaste åren kommer du att känna igen dig. Två 12-tum stora skärmar bredvid varandra och en remsa i kromad plast för knappar för kontroll av klimatet inne i bilen. Där växelspaken sitter på andra bilar finns två rejäla handtag ala Porsche Cayenne och däremellan sitter pekplattan som ersätter snurrhjulet.

Förarmiljön hos nya GLE är sympatisk och hjälpsam. Allt sitter där du förväntar dig och utförandet är okej för dess användningsområde. Den nya pekplattan är ett lyft jämfört med föregående modul för att svajpa mellan funktionerna. Efter några timmar lär du dig hur hårt du ska trycka och hur mycket du ska röra dina fingrar, för att få fram och aktivera funktionerna du önskar.

Överlag känns förarplatsen välbyggd med bara några missar: Plasten runt ljusomkopplaren hade kunnat hålla en högre kvalitet, högtalargallret ovanpå instrumentbrädan tillsammans med det stora hålet för vindrutevisaren (HUD) ger irriterande reflektioner på vindrutan vid körning i motljus.

GLE är större än vad GLE ser ut att vara

Parkerad för sig själv är det svårt att inse vilken stor bil detta är. Linjerna lurar ögat och tankar styrs mot den första ML. Motorhuven sluttar ganska brant nedåt. Från sidan är det C-stolpen som ögat dras till och bakifrån är det inte långsökt att tänka på gamla GLE Coupé. Om du tittar på GLE snett framifrån ser bilen ut som en överjäst kanelbulle, eftersom det svarta som utgör D-stolpen flyter ihop med bakgrunden.

Det är först när du jämför med gamla GLE och gamla GLS som du ser skillnaderna tydligt. Nya GLE är rundare i formerna vilket lurar ögat. Bilen ser inte så stor ut när den står för sig själv. Men den är 1 dm längre än sin föregångare och axelavståndet är också längre med 8 cm. Det senare märks framförallt i baksätet.

Nya GLE är ett par millimeter längre än BMW X5 men kortare än Volvo XC90.
Nya GLE är 1797 mm hög, vilket är ca 5 cm högre än BMW X5 och ca 2 cm högre än Volvo XC90.
Nya GLE är 2160 mm bred bak, smalare än Audi Q7 med sina 2212 mm över höfterna.

Parkerad intill en äldre GLS är det också tydligt att GLE är en stor bil. GLS är några centimeter längre och högre, men smalare än nya GLE. Det får GLS att framstå som ett smalt höghusbygge, inte alls lika sofistikerad som nya GLE. Fast när du ser en GLS utan en ny GLE intill är GLS en maffig bil.

Barn i bilbarnstolar trivs i baksätet

När du som jag har flera småbarn är ett rymligt baksäte något som uppskattas. Är du singel eller inte har resande i baksätets kanske det inte spelar någon roll. Hur som helst, för mitt behov av att låta barnen åka med i bilen var det goda utrymmet i baksätet väldigt välkommet.

Först monterades babyskyddet fram. Det var inga som helst problem. Underredet drogs fast med bältet och babyskyddet klickades fast. Därefter började processen att montera den bakåtvända bilbarnstolen: Att ställa stolen på plats var inga problem. Att hitta fästpunkter för de främre spännenas remmar var klurigare.

Efter att ha dragit fast den bakåtvända bilbarnstolen bakom förarplats upptäckes problemet med bristande benutrymme på förarplats. Ut med den bakåtvända bilbarnstolen igen, ut med babyskyddet, in med remmarna mellan ryggstöd och sittdyna på passagerarstolen fram, in med underredet till babyskyddet. Slutligen monterades den framåtvända bilbarnstolen bakom förarplats. Det tog bara 30 minuter allt som allt!

Ja, det finns ISOFIX men varför i hela friden saknas det fästöglor under framstolarna? Kanske ett tillval eller något du som ägare väntas eftermontera?

Jag kan tänka mig att säkert en promille av de som köper nya GLE har småbarn. Kanske har flera av de köparna även bilbarnstolar som inte har ISOFIX? Å andra sidan; varför montera in öglor i bilen, för fötterna att skava mot om bilens resenärer inte behövs sitta i bilbarnstolar?

Trots spektaklet med att montera bilbarnstolar i GLE är det tacksamt att midjelinjen är rak, att panoramataket släpper in mycket ljus och att det vid behov går att bygga en koja på golvet i baksätet. Benutrymmet hos nya GLE är faktiskt lika bra som det på andra sätesraden i en VW Caravelle (som undertecknad ägde vid tid för testet).

Så komfortabel att du vill sova

Ja, så komfortabel är GLE i komfortläget. Det gungar friskt så att säga. Inte helt olikt hur det kan kännas på en färja. Och där MB i förra ML/GLE-generationen hade problem med att erbjuda hög komfort i komfortläget, är det nu tvärtom. Det är för bra eller kanske var det bara jag som var extra trött under testveckan och upplevde att bilen vaggade mig till sömns. Detta bidrog iallafall ill att jag körde med sportläget hela vägen till Stockholm sista dagen. Orka somna vid ratten liksom.

Fast tack vare att MB nu kan erbjuda riktigt bra luftfjädring ala GLS även i den mindre GLE gör att den här bilen är den perfekta reskamraten när du ska köra riktigt långt. Köp till bättre framstolar än standard, njut av massage och kyla i stolen för att mäkta med de riktigt långa körningarna. Som du kommer att klara galant när bilen inte hela tiden pockar på din uppmärksamhet. Och här kommer vi in på den mix av funktionalitet som gör att GLE upplevs som så extremt komfortabel:

När tekniken tar över

När som helst i alla hastigheter kan du låta farthållaren köra bilen. Ibland får du hjälpa till med att gasa och att bromsa samt att styra. Men att mala mil efter mil med filhållningsassistent, adaptiv farthållare, skyltavläsning, autobroms med mera är komfortabelt. Bilens navigationssystem och kameror är smartare än en kan tro.

  • Ett exempel: Du kör på en smal landsväg med målet att svänga av till en grusväg. När du närmar dig grusvägen bromsar bilen automatiskt eftersom du har blinkers påslagen. Om du inte svängar in på grusvägen accelererar bilen automatiskt upp till inställd hastighet.
  • Ett annat exempel: När du ska ansluta till en större väg och måste göra en låååång svängom, en lång högersväng, kommer bilen att känna av det och sänka farten lagom till att kurvan nyper för att ansluta till den stora vägen.
  • Ett tredje exempel: Du färdas på en 100-väg och kommer fram till en rondell. Bilen sänker automatiskt hastigheten så att du kan köra genom rondellen. Men passa dig bara så att du behåller kontrollen. Bilen stannar inte om det kommer en bil inne i rondellen som ska skära tvärs över din tänkta färdväg.
  • Ett fjärde exempel: Du är ouppmärksam för ett ögonblick och förflyttar omedveten bilen över mot filen intill. Bilen bromsar hårt och styr dig tillbaka in i din egen fil igen. Just detta tyckte Expressens motorjournalist skedde alltför abrupt. Jag håller inte med. Det ska märkas när något allvarligt riskerar att inträffa såsom en krock. Detta händer när det är streckad linje och en annan bil finns intill samt när du är ensam och är på väg över en heldragen linje.
  • Ett femte exempel: Du kör med farthållaren och det är 90 km/h. Du närmar dig en 70-sträcka. Bilen läser av skylten och ändrar inställd hastighet till 70 km/h. Samma sak åt andra hållet t.ex. efter Enköping västerut där det ökar till 120 km/h. Bilen justerar upp farthållarens inställning, från 110 km/h till 120 km/h. OBS: Ibland sänker bilen hastigheten efter skylten. Så passa dig så att du inte dundrar in i 90 där det är 70.

Nya GLE är alltså en Merca med den senaste tekniken. Den är större än sin föregångare och nästan lika stor som en äldre GLS. Bilen är rymlig, särskilt i baksätet och bilen är så komfortabel att du riskerar att somna. Vilken tur då att det finns så många elektroniska hjälpmedel som håller dig på vägen.

Grundpriset för en GLE 300d är strax under 700 000 kr. För det får du en femsitsig SUV med hög komfort, snål dieselmotor och hög användbarhet. Räkna med minst 100 000 kr i tillval innan du får en okej bil.

Vill du ha mer kraft under huven finns i skrivande stund större dieselmotorer som är snabbare men törstigare.

Vill du prompt ha en bensindrien GLE gäller 450 med rak sexa + EQ Boost (48-voltssystem) som ger extra kraft vid kickdown.

Tveksamt dock om förbrukningen hos GLE 450 är värt att leva med i en tid när bensin inte är direkt billigt. Fördelen med bensinmotorn är dock dess renare gång, avsaknad av dieselknatter och trevligare ljud ur piporna bak.

Om ett halvår torde AMG 53 dyka upp och senare även AMG 63 för dig med stor plånbok vid köp och under tiden för ägande.

// Björn Sennbrink