Mercedes-Benz GLE 400 Coupé: Svulstig SUV som tar ut svängarna

Mercedes-Benz GLE 400 Coupé – Sport Plus aktiverat. V6-biturbomotorn knappt hörbar på tomgång. Sista rödljuset ut ur stan. Varvar motorn för att det låter så gött. Det slår om till grönt…

Högerfoten planteras mot golvet och pjäsen attackerar asfalten. Full fart mot friheten. De 275 breda 20-tumsdäcken greppar direkt. Varken ESP eller hjulspinn bromsar accelerationen mot 100. Det tar bara sex sekunder innan vi når dit.

Jämfört med Volkswagen Golf GTI (som gör samma hastighetsökning på samma tid) känns det här som att sitta hemma i soffan. Det är så ombonat att snabba accelerationer sker utan att du känner det. Det är dock inte fråga om någon magisk bil, bara att det inte känns lika mycket som i en mindre bil. Polerad körglädje.

Det är först när det börjar svänga ordentligt som du förstår att inte ens Mercedes kan trolla bort vikten. Du kan göra ett försök att hänga på en bil med mindre motor. Troligen så blir du avhängd redan i andra böjen eller så får du stifta bekantskap med dikeskanten. Jag blev frånåkt av en Volvo V70…

Mercedes-Benz GLE 400 Coupé går däremot inte helt oväntat riktigt bra när vägen är rak och beläggningen jämn. Att fara fram i Autobahn-hastigheter är lika tryggt som att köra 90 km/h. Det är annars vanligt att svenssonbilar blir vingliga när farten ökar. Inte en tendens till det här. En viss stötighet infinner sig dock och det sjunger duktigt om de stora däcken. Fast uj-uj-uj vad kul man kan ha det med 333 hk/480 Nm.

När denna Mercedes-Benz GLE 400 Coupé hämtades hade jag precis kört jätte-SUV:en GLS i fem dagar. Det var som att kliva ner från långfärdsbuss till gokart. V6-motorn svarade direkt på gaspådrag och stötdämpningen var märkbart hårdare. Samtidigt kändes GLE Coupé mer hanterbar, inte som att ratta ett slagskepp.

Där GLS är en glidare av rang är GLE Coupé en riktig busbil med tuff utstrålning. Mängden blickar som GLE Coupé fick under testdagarna var bra många fler än vad GLS fick. Faktum är att jag dagen innan återlämning fick agera presentatör utanför ICA. En äldre man spanade in bilen.

Först tänkte jag att det berodde på idiotparkeringen över två rutor (bra för att undvika lackskador). Men tji fick jag. Det visade sig att han körde GLA och aldrig hade sett en GLE Coupé, som dessutom var i det högsta läget på luftfjädringen.

Möjligheten att höja GLE Coupé 50 mm gör också att offroadkörningen blir enklare. Det är samtidigt inte en jättestor bil att kryssa fram med. Du kan med lätthet placera bilen rätt. Du kan även använda 360-graderskameran för extra hjälp i trånga passager.

Offroadkörningen under testperioden sträckte sig till att navigera bilen genom upp till decimetern tjock lera, löv och vatten. Jag rekade i förväg flera gånger, ville inte fastnat mitt i ingenstans eller råka dra en stor sten i någon känslig del undertill. Jag imponerades stort av hur kompetent bilen kändes när det först tog stopp och hur bilen efter en halv sekunds funderande fortsatte färden.

Vid ett annat tillfälle besökte jag en grusgrop och provade att köra i sand. Visst tog det emot till en början men inget som ett kraftigt gaspådrag inte kunde åtgärda. En intressant sak som hände just då var att ESP-systemet grep in. Det trots att jag stängt av det via knappen på panelen. Tydligen så finns det ett extra hängsle för de vildingar som testar bilar på gränsen.

Mercedes-Benz GLE 400 Coupé – Uppseendeväckande exteriör

Mercedes-Benz GLE Coupé lämnar få bilfantaster oberörda. Det är alltså fråga om en SUV upp till backspeglarna och en taklinje som sluttar brant från A-stolparna och hela vägen till baken.

Bakpartiet skiljer sig dessutom markant från hur en vanliga GLE ser ut. Här finns de liggande lyktorna som du även hittar på Mercedes GLC. En kromlist delar av strax under den i bakluckan inbyggda ankstjärten och tack vare regplåtens placering långt ner ser GLE Coupé hög ut rakt bakifrån.

Ur vissa vinklar tycker jag att bilen ser ut som en övergödd kossa, inte en rak linje så långt ögat ser. Andra kallade den för svulstig på gränsen till vulgär. Det här är en bil som verkligen sticker upp ur SUV-träsket.

Snett framifrån tycker jag att GLE Coupé ser brutal ut. Fast om jag låter blicken löpa längs sidan, ner över motorhuven och fram/inåt mot håligheten under den enorma Mercedes-loggan, ser bilen lite mesig ut.

Det finns som du säkert redan vet ett AMG-paket att köpa till. Det ger illusionen av två enorma luftintag under varje strålkastare. Huruvida det är snyggare eller inte får du avgöra själv. Med tanke på att luftintagen är på låtsas tycker jag att standardlooken passar bilen bättre i det stora hela.

Den är jättestor!

Det är först när du parkerat GLE Coupé intill andra bilar som du på riktigt ser hur stor bilen är. En bild eller video där GLE Coupé visar upp sig utan jämförelseobjekt intill ger en skev bild av storleken på denna pjäs.

Vid flera tillfällen under testperioden parkerades bilen i P-garage. En gång intill en Renault Clio och en Volvo S60 av äldre årsmodell. En annan gång bredvid en äldre Honda CRV. I bägge fallen blev det tydligt att GLE Coupé är en fullstor SUV (med svenska mått mätt).

Trots sina jämförelsevis stora yttermått är det inget hav av utrymme invändigt. Visst är det inga problem att sitta riktigt bra även om du är 190 cm och väger 100 kg. Fast den svarta klädsel tillsammans den svarta plasten skapar en något instängd känsla. Välj om möjligt en ljus läderklädsel för att minska känslan av instängdhet.

Är du bred över baken och väljer sportstolarna, provsitt innan, de är ganska tajta. Välj om möjligt framstolar bortom standard, de med massage etc. Förlängning av sittdyna, ställbart ryggstöd och massage gör långresorna så mycket bättre.

Bak ryms utan vidare två bilbarnstolar och en smal person resande på mittplatsen bak. För oss med långa ben är det för mycket luft under låren för att det ska vara bekvämt i baksätet.

Vi testade att trycka in hela familjen i bilen och visst gick det men det kändes trångt. På den punkten var Mercedes GLS mycket bättre. Dels tack vare den ljusa klädseln och också tack vare att GLS är större SUV än GLE/GLE Coupé.

En detalj i baksätet är att sidorutorna fälldes ner till ca 70%. De åker ner som vanligt, hela vägen ner i dörren. Fast själva rutan är delad. Den sektion längst bak mot C-stolpen rör sig inte ur fläcken. Det skapar en liten kiosklucka som du kan kika ur eller in genom.

En annan kiosklucka finner du efter att du öppnat bakluckan. Knappen utvändigt för att öppna sitter under kanten strax ovanför regplåten, ganska långt ner således. Luras inte att trycka på Mercedes-badgen. Där finns inget öppningshandtag, bara en backkamera. Du kan även öppna via en knapp på förardörren (elektrisk öppning och stängning) eller via nyckelknippan.

Väl redo att lasta in saker i bilen är det inga direkta problem att fylla upp utrymmet. Tricket är att inte få luckan att gå upp igen när den stängs automatiskt. Insynsskyddet är nämligen ett stycke och dessutom delat: En liten del av insynsskyddet följer med bakluckan upp. Den passas in i en utfasning vid stängning.

Vid ett tillfälle hade jag lastat två IKEA-köksstolar och det såg ut att gå bra. Luckan gick dock upp igen och jag fick fälla ena baksätet samt vinkla stolarna för att luckan skulle gå igen. Så om du är spekulant på den här bilen, testa lastningen av barnvagnen, lådorna med öl eller vad du tänkt frakta. Åtta normalstora ICA-kassar fulla med mat går dock in utan några som helst problem.

Mercedes-Benz GLE 400 Coupé är en direkt utmanare till BMW X6. I stort är det en normal GLE med skillnaden att taket slutar nedåt/bakåt, vilket skapar en annorlunda gestalt. Å ena sidan brutal som en SUV ska vara, å andra sidan strömlinjeformad som en coupé-kaross. Särskilt baktill är det mycket som skiljer en vanlig GLE från GLE Coupé.

Grundpris 693 000 kr – Testbil 880 000 kr
Det är ingen hemlighet att Mercedes vet att ta bra betalt för sina bilar. Vill du köra en billigare bil kan du välja en mindre Mercedes eller ett annat märke. Det här är premium med decenniers erfarenhet och ett märke som du får relativt bra pris för som begagnad. Betänkt även att Audi Q7 kostar från ca 600 000 kr och att grundpriset för en Porsche Cayenne Diesel ligger på ca 715 000 kr.
– OBS: Inför 2017 har Mercedes-Benz Sverige höjt grundpriset till 701 000 kr.

Testbilen betingade ett högt pris eftersom den hade mycket extrautrustning. En del saker är obligatoriska, annan utrustning kanske du som SUV-köpare kan vara utan. Mindre viktigt kändes COMAND Online och minnespaketet för elinställning av förar- och passagerarstolarna.

Som ett måste upplevdes Sport Plus-körprogrammen, kurshållningspaket (döda vinkel-varnare och kurshållnings-assistent) och AIRMATIC DC.

De exakta konfigurationerna förändras över tid men det var dessa tre saker som kändes helt nödvändiga under testperioden. Särskilt möjligheten att höja bilen rejält (50 mm) kändes tryggt vid körning offroad. Du har väl tänkt att köra på annat än asfalt med din GLE Coupé?

Fler tillval som du kanske vill överväga är 21- eller 22-tumsfälgar. Testbilens 20-tumsfälgar fyllde inte riktigt ut de stora hjulhusen och större fälgar hade förstärkt bilens linjer.

Färgvalet på testbilen, grå, skulle jag byta mot en blå eller möjligen röd nyans, särskilt om det var en AMG 450 som inhandlades. Du vill väl synas eller hur?

Sammanfattning

Mercedes-Benz GLE 400 Coupé 4MATIC är en bil att sukta efter. Tanken på att få köra hem i den här efter en arbetsdag är lockande. Vid kallstart låter det härligt rått ur avgaspiporna baktill. Jag hade bilen i fem dagar och körde nästan 100 mil, trots den höga förbrukningen. Det var fantastiska dagar.

Om jag ska drista mig till att tänka logiskt så skulle jag satsa på en vanlig GLE. Tre småbarn med allt vad det innebär kräver ett mer fyrkantigt lastutrymme. Och visst hade det varit klädsamt med en lägre förbrukning? 400-motorn kommer nog inte att bli en vanlig syn i Sverige. Här är det diesel som gäller och 350d-motorns vridmoment i den här ”lilla” bilen tror jag är det mest förnuftiga köpet.

För dig som vill ha extra kräm finns det AMG-versioner med upp emot 585 hk. Instegsmodellen (450->43) i AMG-programmet ligger dock för nära 400-modellen i effekt för att jag ska kunna säga att det är ett bättre köp.

Hur som helst, Mercedes GLE Coupé är kompetent vägmaskin för asfalten och en skogsmulle när du kör till skogs på helgerna. Allt vackert skulpterat i en kaross som räcker långfingret åt alla miljömuppar och ägare av Svensson-bilar.

// Björn Sennbrink