PROVKÖRD: 2013 Toyota RAV4 2.0 CVT – Vardags-SUV för dig som uppskattar gubbkörning
Toyota RAV4 är en synnerligen trevlig kompakt-SUV för familjen som tröttnat på kombi och för dig som inte vill köra en minibuss. RAV4 passar familjer med 1-2 barn och som kan tänka sig att stuva ordentligt i lastutrymmet vid långresor.
Den Toyota RAV4 som är omskriven här lånades ut av Toyota Center i Örebro. Bilen rullade ca 40 mil under testhelgen, med och ut last, med och utan hela familjen på väg ut på äventyr. Motorn i testbilen var tvåliters bensinmotorn och växellådan var den steglösa CVT-lådan.
Toyota RAV4 – Exteriör
Utseendemässigt är Toyota RAV4 kaxigare än tidigare. Fronten delar uttryck med andra Toyota-modeller och med enbart LED-lamporna tända fram är uppsynen lite snofsig, särskilt om du väljer modeller med den kromade läppen fram längst ner på spoilern. Det enda i fronten som inte är bra är blinkersplaceringen långt in mot mitten. Den skulle ha suttit längst ut för bäst synlighet snett framifrån.
Baktill är RAV4:an avhuggen som på en gammal Saab 9000 CS. Om det är snyggt eller inte får du avgöra själv. De bakre regionerna av bilen hyser vilket som ett lättlastat och för klassen rymligt lastutrymme. Det var inga problem att få plats med en fullstor barnvagn och några kassar för en dagsresa. Lastutrymmet tjänade även som skötbädd intill Vätterns strand på resan hem efter bröllopet.
Toyota RAV4 – Interiör
Fram sitter du vid en ovantill snyggt designad instrumentpanel. På förra modellen var instrumentpanelen som uppdelad i två horisontella lager. Den uppdelningen finns fortfarande men nu är det mer stil på det hela, ett designtrick som skapar en större rymdkänsla fram i kupén. De gamla reglagen för elspeglar med mera är gömda nere bakom ratten och på konsolen framför växelföraren.
Bak reser du mycket bekvämt. Golvet är nästan helt plant. Kvalitetskänslan är bra i materialen och det ska mycket till för att baksätespassagerare ska klaga. De har dessutom rikligt med benutrymme även bakom långa förare och sätet är inte placerat för nära golvet som i andra modeller såsom t.ex. Hyundai ix35.
Toyota RAV4 – Tekniken
För dig som kört automatlåda tidigare är CVT lite ovant i början, det finns inga steg att jobba mot när du gasar eller motorbromsar. Den relativt svaga bensinmotorn i kombination med CVT kräver dessutom lite planering vid omkörningar.
Motorn, 2,0 VVT-i, är tämligen sävlig i sin framtoning. En bruksmotor helt enkelt, på gränsen till tråkig. 151 hästkrafter gör inte mycket väsen ifrån sig: Noll till hundra på ca 10 sekunder, 185 km/h i toppfart. Det är inget att skriva hem om men torde passa normala körförhållanden. Förbrukningen uppges till 0,7 l/mil blandad körning. Testförbrukningen låg nära en liter per mil vilken skvallrar mer om vad den verkliga förbrukningen är.
Toyota RAV4 – Körning: Stadstrafik
En kompakt-SUV är inte en smidig personbil. Nu sitter du visserligen lite högre men det det gör att du missar vad som finns närmast bilen. Parkeringssensorer och backkamera är ett måste på den här bilen om du inte gillar repor i lacken.
Att ratta bilen runt hörnen går dock lika lätt som med en personbil. Toyota marknadsför RAV4 som ”fyrhjulsdrift med kombikänsla” och det ligger en hel del i det påståendet. RAV4 är som en större kombi, du känner aldrig att du rattar en bil som utger sig för att vara en terrängbil.
Toyota RAV4 – Körning: Landsväg
Bilen som testades kördes mestadels på landsväg i sydvästra delarna av Närke och där trivdes RAV4 som fisken i vattnet. På med farthållaren och sätt dig tillrätta i den bekväma förarstolen. Det är först när du stöter på hinder i form av mottrafikanter som det blir lite knivigt, särskilt om bilen är fullastad.
Motorn vill inte gärna varvas och när du gasar hårt för att köra om t.ex. en långtradare brölar det väldigt men särskilt med skjuts bjuds det inte på. Däremellan får du åter njuta av japansk väghållning och stötdämpning, okej utan att briljera som t.ex. BMW erbjuder.
Toyota RAV4 är dock inte malplacerad på landsvägen. När du lärt dig köra med den steglösa växellådan infinner sig ett behagligt lugn. Det är inte svårt att uppskatta RAV4 i de lägena.
Fast samtidigt känns det som att bilen saknar en ”edge” på höga varvtal. Vid omkörningar är det en trygghet i att ha mycket motorkraft. Det är faktiskt lite konstigt att Toyota inte erbjuder RAV4 med en vass bensinmotor. En turbomotor hade platsat bra, en tung V6-motor hade förstört de fina köregenskaperna.
Toyota RAV4 – Mått / Vikt
Toyota RAV4 har vuxit till sig i och med 2013 årsmodell, den är 2 decimeter längre än föregående (tredje) generationen. 4570 mm mäter Toyota RAV4 idag på längden och på bredden är bilen 1845 mm (höjd 1660 mm). Tjänstevikten på den testade bilen: 1635 kg. Max. släpvikt: 1500 kg. Den testade bilen var extrautrustad med 18-tumsfälgar (235/55).
Lästips: Långkörning med RAV4 Hybrid →