SUVTEST: 50 mil på sommardäck med en inkörd Toyota RAV4 Hybrid

Toyota RAV4 Hybrid är tidigare rejält omskriven på SUVTEST. Kul att så många vill ta del av undertecknads erfarenheter och upplevelser med en av de hetaste hybrid-bilarna i Sverige 2018. Och snart kommer en helt ny RAV4. Idag handlar texten dock om upplevelser med en inkörd RAV4 Hybrid, avseende uppförande på vägen och förbrukning.

Resan företogs en varm dag i maj 2018. Starten skedde i Örebro, med delmål för resan på Södermalm i Stockholm. På vägen till Stockholm var det närmaste vindstilla. På hemresan (söderort-Örebro) tilltog vinden och bristerna rörande sidovind blev ack så tydliga.

Att köra till Stockholm från Örebro innebär motorväg och mötesfri landsväg samt trånga gator på Södermalm nära Hornsgatan. Du som bor i Stockholm eller du som kör där ibland vet hur det ser ut. Fullt med mottrafikanter, gångare, cyklister, budbilar, lastbilar. Man kan få hjärtinfarkt för mindre.

Närapå men inte lika illa är körningen på Europavägarna runt Stockholm. Tempot är högt och hastighetsbegränsningarna följs sällan. Tipset är att hänga med i tempot utan att jaga efter de som kör om i vänsterfilen. Och sluta köra i mittfilen om högerfilen är ledig…

Hur som helst, detta skulle inte bli en text om trafikvett i Stockholm utan handla om Toyota RAV4 Hybrid. Bilen som körts närmare 1000 mil i händerna på undertecknad. Mestadels till och från norra samt södra Stockholm. Ofta med en snittförbrukning långt över den av Toyota Sverige marknadsförda.

Förbrukning äntligen på rimlig nivå

Det som förvånade på denna resa var att förbrukningen höll sig på låga 6,3 liter per 100 km. Detta trots att närmare 40 mil av körning var i hastigheter mellan 70 och 120 km/h (öster om Eskilstuna). Det är positivt och samtidigt lever många nybilsköpare av den högre förbrukningen, omskriven vintern 2017/2018.

Smidig i stan, vidrig på landsväg

RAV4 med hybriddrivlinan är oerhört lättkörd i stadstrafik. Det är lätt att se runt bilen, parkeringssensorer och backkamera underlättar manövrering när så sker. Fast på landsväg är RAV4 plågsamt skadad av att upplevas som fjäderlätt. Det saknas tyngd över framaxeln, mer pondus som håller bilen i rätt riktning.

Visst, bilen rullar åt det håll som däcken pekar och det går att köra bilen utan stora problem. Fast när du kört många andra crossovers och SUV:ar är det svårt att inte påpeka bristerna.

Har du bara kört billiga bilar genom åren kanske du älskar RAV4. Själv anser jag att det finns mer att jobba med innan RAV4 kan ges ett toppbetyg för körbarhet och komfort.

RAV4 on the highway

Sammanfattning

RAV4 väger för lite för att kännas trygg i alla på svenska vägar lagliga hastigheter. Särskilt i 120 km/h känns bilen lätt som en fjäder om det blåser utomhus. Det går aldrig att slå sig till ro med en RAV4, det är ett ständigt passande med ratten.

RAV4 på sommardäck och med 1000+ mil på mätaren börjar närma sig marknadsförd förbrukning. Att köra en helt ny bil på vintern, med vinterdäck i vinterväglag gjorde att förbrukningen seglade iväg.

Nu ett knappt halvår senare börjar RAV4 gnistra. Inte glänsa. Kanske att nästa generations RAV4 råder bot på det senare. Viktigt eftersom konkurrenterna inte ligger på latsidan.