Vad är det för skillnad på en Mercedes GLC 250d och en Mercedes-AMG GLC 43?

AMG-badge * 2

Mercedes-Benz GLC har testas tre gånger 2015-2017 av SUVTEST. Först ut var 220d i november 2015 med vanliga karossen. Den andra bilen var GLC 250d Coupé i oktober 2016 och så GLC 43 AMG våren 2017. De två senare jämförs här för att du ska se vilka små skillnader det är i utseende mellan modellerna.


Framifrån och lite från sidan

Om du står rakt framför en GLC med AMG Exterior Line och Night Package är det bara en liten detalj som skiljer en 250d från AMG 43: Det sitter en AMG-badge på ena lamellen på 43:an. Har bilarna dessutom samma lyktor (ILS med LED-lampor) är det stört omöjligt att skilja bilarna från varandra.

Om du tittar på en GLC framifrån i vinkel så att du ser bilens sida, ser du en till badge på AMG 43. På framskärmarna sitter en badge där det står ”Biturbo 4MATIC”. Den badge’n finns inte på 250d.

AMG-badge * 2

Läs SUV-testet av Mercedes-AMG GLC 43 Coupé →

Rakt från sidan


Om du ställer dig bredvid en GLC Coupé är det två saker som är tydliga skillnader mellan 250d och AMG 43: Fälgarna. 250d har 20-tumsfälgar. AMG 43 har 21-tumsfälgar. Fast detta är inte hugget i sten.

När du kryssar i tillvalen för din GLC Coupé kan du köpa 21-tums AMG-fälgar till 250d på samma vis som du kan göra det till 43:an. Om du inte ökar hjulstorleken kommer 250d med 235/65 R 17 och AMG 43 med 235/55 R 19 (fram) samt 255/55 R 19 (bak).

Det finns dessutom en sak till som skiljer modellerna från varandra: Vingen på bakluckan är mycket större på AMG 43. Vingen på 250d är liksom inbyggd i bakluckan. Ur vissa vinklar framstår den mindre vingen som mer harmonisk. Fast om du söker det brutala är det AMG 43-vingen du ska ha.

Bakifrån

Om du ställer dig bakom en GLC är det ingen tvekan om det står en 220/250d eller AMG 43 framför dig. Avgaspiporna på dieselmodellerna är fejk. Det sitter en kromad ram runt vad som ser ut att vara ett utblås. Några centimeter in sitter det en plastbit. Det riktiga avgasröret sitter flera decimeter längre in och bara på vänster sida av bilen.

SUVTEST 250d / Rear

SUVTEST 250d / Rear

Avgaspiporna på GLC AMG 43 är också fejk. De riktiga avgasrören sitter ca en decimeter längre in under bilen. Det är en stor ljuddämpare med två rör ut på varje sida av bilen.

SUVTEST GLC 43 / Rear

SUVTEST GLC 43 / Rear

Invändigt…

…är det en tydlig skillnad. De röda bälten och röda sömmarna överallt avslöjar AMG 43. De finns dessutom ett rutmönster på mätarna och fler funktioner i färddatorn på en AMG 43.

Röda dekorsömmar i GLC 43

Röda dekorsömmar i GLC 43


För dig som önskar mäta dina varvtider finns det ett tidtagarur. Det finns även en G-kraftmätare, väldigt användbart när du kör i rondeller?

Under motorhuven är det såklart skillnad. Motorkåpan i AMG 43 är ilsket röd och lite större, det skiljer ändå två cylindrar och 163 hästkrafter, fast bara 20 Nm. 250d är en bil med en rejält tilltaget vridmoment. Det 250d saknar är dock förmågan att förflytta bilen från 0-100 på under 5 sekunder och att bjuda föraren på skönsång som bara en stor turbosexa med AMG-medicin kan framkalla!