Provkörd: 2018 Mercedes-Benz X-klass (pickup)

Pickup:
Björn Sennbrink
Version:
X 250 d
Price:
400 000 SEK

Reviewed by:
Rating:
3
On 23 november, 2017
Last modified:23 november, 2017

Summary:

Robust och lagom premium. Nissan Navara under skalet. Funktionell och udda snarare än lyxig.

Pickup-marknaden växer. Sverige är den tredje största marknaden i EU. Trender visar att pickup-köpare vill ha större motorer och interiörer som är mer liknar personbilar än laståsnor: Mercedes-Benz berättade allt detta innan de visade nya X-klass för oss samlade på Trosta Park intill Arlanda för pressvisningen av nya X-klass.

Du som köper en pickup som arbetsfordon vill kunna köra något annat än en Volkswagen Amarok. Det var den senare modellen som diskuterades runt en nygrillad viltburgare innan bankörningen och sannolikt en rejäl konkurrent för X-klass. Återstår att se om Audi eller BMW spottar ur sig en pickup. Kanske en mini-pickup baserat på en MINI?

Du som köper en pickup bör känna till att X-klass bygger på Nissan Navara. Det är alltså inte en helt unik Mercedes-pickup. Det kan vara bra för att grunden är beprövad. Det kan vara dåligt för att det kan tolkas som badge engineering.

Har du aldrig kört en Navara, utan kliver rakt in i en X-klass, tror jag inte att du kommer att bry dig. Fronten är helt annorlunda, flaket är längre och inredningskvalitén är bättre. Även om det är mycket hårdplast även i X-klass.

Fast så är det med Mercedes transportbilar. Du som kanske kört Sprinter tidigare vet att den är närmast identisk med Volkswagen Crafter. Stora rejäla skåpbilar som mäktar med tung last eller många passagerare.

Gör det Sprinter till en Crafter och Crafter till en Sprinter?

Samarbete på transportbilsmarknaden är inte ovanligt. Hade däremot Mercedes sagt att X-klass var en pickup av t.ex. GLE tror jag fler hade höjt på ögonbrynen. Det kanske kommer, vem vet?

Mercedes X-klass

Här är det bara fronten som för tankarna till Mercedes-SUV:arna. När du ser bilen rakt från sidan noterar du den mjukare fronten och de lite mer kantiga hjulhusen. Kupéns linjer är dock Nissan. Ingen tvekan om saken.

Dock ska sägas att X-klass är lite mer användbar än Navara. Flaket hos X-klass rymmer t.ex. en europa-pall mellan hjulhusen, bra på byggarbetsplatsen. Lastsäkring med rejäla öglor finns såklart också.

Rakt bakifrån är X-klass snarlik Navara. Lyktorna är inte lika dominerande, vilket gör att aktern ser bredare ut. En 7 cm bredare spårvidd hos X-klass jämfört med Navara bidrar också.

Premium-pickup

X-klass marknadsförs som en premiumpickup, vilket är sant om vi struntar i att kolla vad jänkarna byggt i några decennier. Om nu svintörstiga V8-monster kan kallas för lyx? Ja, det finns snålare pickuper från USA också men knappast med ett lika väl utbyggt nät av verkstäder och återförsäljare. Och hur många F-250 SuperDuty får plats på svenska byggarbetsplatser?

Motor / växellåda

Under huven på X 250 d (testad här) finns en rak fyra på 190 hk och 450 Nm parat till en 7-stegad automatlåda. Namnet till trots är det inte Mercedes egen dieselfyra, den 250d ger 204 hk och är en helt annan motor.

Väldigt märkbart i X-klass jämfört med andra Mercedes är att lådan gärna håller i växlarna. Enligt MB själva ska det vara så för att kunna ge mjuka växlingar. Att inte lådan växlar hela tiden underlättar även vid start av tungt lass eller en släpvagn.

Progressive vs. Power

Den modell som stod till buds på pressvisningen var X 250 d i Power-utförande. Det senare ett tillval för 45 000 kr exkl. moms som ger dig elstolar, 19-tumsfälgar, 2-zons ACC, sidesteps, skjutbart bakfönster, tonade rutor, takreling och LED-strålkastare mm.

Till standardutrustningen finns fyrhjulsdrift (2H, 4H och 4L) och 7-stegad automatlåda, backkamera och Audio 20 med åtta högtalare, bromsassistent, downhill speed regulation, 17-tumsfälgar, elspeglar mm. Introduktionspriset för Progressive är konkurrenskraftiga 315 900 kr + moms (från 3515 kr per månad).

På tillbehörslistan finns bl.a. flakjalusi, flakkåpa, flaklock, flakinklädnad, krombågar mm.

Tillval inkluderar bl.a. diffspärr bakaxel, 20 mm förhöjt chassi, parkeringspaket med 360-kamera, läderklädsel mm.

Att köra på asfalt

Jag gavs möjligheten att testköra X-klass på fin asfalt, genom en konbana, vidare genom ett par mjuka svängar, över en yta som hos en halkbana och genom en slalombana.

Upp till 60 km/h vågade jag gasa i konbanan. Jag fick vrida ratten tämligen mycket. Det här är inte en smidig GLC.

X-klass gick dock lika stabilt med bakhjulsdrift som med fyrhjulsdriften inkopplad. Det var bara i låg hastighet som 4H gjorde sig påmint.

Det kändes ungefär som att köra med handbromsen åtdragen i låga hastigheter. Inte lika smidigt att köra som med den du har i din E-klass, GLE eller GLC där bilen blir allhjuldriven vid behov.

På asfalt är X-klass en trygg skapelse. Visst, du får vrida ganska mycket på ratten för att hamna i rätt spår. En ökad spårvidd om 7 cm jämfört med Nissan Navara bidrar säkerligen till detta.

Att köra på landsväg

Trygg och stabil är en bra sammanfattning. Jag tog ut X-klassen från testbanan och körde till Arlanda flygplats. Det brummade ganska mycket, särskilt bakifrån vilket inte är ett gott betyg med tanke på att bakre hjulhusen sitter i flaket och inte mot kupén. Lagom acceleration utan att briljera.

Att köra i terräng

Imponerande. Inte för att Mercedes SUV:ar inte klarar terräng men X-klass var verkligen imponerande. Att ta sig fram på en mycket smal skogsbana där leran stod decimeter-tjock var inga som helst problem. Inte ens för en ovan förare. Tack vare 360-graderskameran var det lätt att se så att träden inte skavde mot karossen.

Offroad med Mercedes-Benz X-klass

Offroad med Mercedes-Benz X-klass

Nu är det kameran ett tillval men ändå. Riktig fyrhjulsdrift med lågväxel är något helt annat än vanligt 4MATIC som portionerar ut drivning efter behov. Det senare testade jag när GLE 400 Coupé var i mina händer.

X-klass offroad kunde här simulera hur det kan se ut på en byggarbetsplats, där bandtraktorer blandas med arbetsfordon. Det måste kännas tryggt att kunna veta att ens fordon mäktar med det. Men så är det när allt kommer omkring en Nissan Navara under skalet.

Slutbedömning:

Coolt att köra en pickup med en stjärna i fronten. Inte lika coolt att det är så mycket Nissan under skalet. Jag hade hellre sett att Mercedes med sina resurser högg av baken på en GLS och byggde en pickup med allt igenom Mercedes under skalet. Fast sen ska det tjänas pengar också. Det är billigare att samarbeta, vilket visat sig fungera även tidigare. När X-klass kommer med Mercedes 350 d / 350 CDI V6-turbodiesel torde den här nya pickupen bättre svara upp emot de förväntningar som köpare av Mercedes-Benz har.