[SUV-test] Mitsubishi Outlander 2.2D

Mitsubishi Outlander 2,2
Crossover:
Björn Sennbrink
Version:
2,2D 4WD Komfort

Reviewed by:
Rating:
4
On 22 september, 2013
Last modified:4 augusti, 2016

Summary:

Rymlig och lättkörd crossover för dig som vuxit ur kombin men inte vill köra riktig SUV.


Artikeln publicerades första gången 2013. Nu ca tre år senare finns 2013 års modell av Mitsubishi Outlander 2.2D som begagnad och testet på den här sidan tjänar som ett komplement till ett regelrätt begagnat-test.


Mitsubishi Outlander 2,2D av 2013/2014 års modell är en crossover, en kompakt-SUV, med plats för hela familjen och ett par kompisar om du köper modellen med upp- och nedfällbara extrasäten längst bak. Då blir Outlandern sjusitsig på bekostnad av lastutrymmet.

Mitsubishi Outlander – Invändigt:

Nya Mitsubishi Outlander känns vid en första provkörning som gedigen och rymlig. Trots svart tygklädsel och svart inredning känns Outlandern luftig, något som förstärks när lastutrymmet inspekteras. Det rymmer utan problem en stor barnvagn och under golvet finns flera djupa förvaringsfack. Det är lätt att komma in i baksätet, insteget är brett och handtaget i dörren sitter nära B-stolpen.

Lätt att nå baksätet

Inredningen känns väl ihopskruvad och är likvärdig med andra asiatiska bilar inkl. Toyota. Det är även Toyota som Outlandern liknar när det kommer till placering av knappar. Det finns flertalet knappar nere till vänster intill ditt vänstra knä när du sitter i förarstolen. Dessa knappar är inte helt lätta att se. På den testade bilen fanns det bara två funktioner, resterande uttag för knappar hade täckbrickor.

Interior - Mitsubishi Outlander

Baksätet på Outlander är rymligt utan att vara överdådigt som i t.ex. Toyota RAV4. Du har okej stöd för låren även om du är lång och tack vare det raka, låga midjelinjen har du bra sikt ut från baksätet. Den testade bilen hade tonade bakrutor och toning för rutorna kring lastutrymmet, vilket håller solstrålarna ute och du är delvis skyddad från insyn.

Mitsubishi Outlander – På vägen…

…går Outlandern mjukt och bekvämt. Den är inte stum som en Chevrolet Captiva och uppvisar inga terrängbilstendenser som i en Mitsubishi Pajero. Trots den mjuka sättningen så är nya Mitsubishi Outlander inte främmande för mer dynamisk körning. Du kommer inte upp i samma hastigheter som med en BMW X3 med sportchassi men på värmländska landsvägar gör Outlandern sitt jobb med bravur, även när vägen svänger lite. Du får jobba en del med växelspaken och när du lär dig dosera ut vridmomentet är det kul att köra Outlandern.

Omkörningar är lätta att genomföra tack vare en dieselmotor som hanterar höga varvtal på ett bra sätt. Om du bara klarar av att växla upp under omkörningen är det inga problem att klippa 1-3 långtradare på en gång. Outlandern producerar 150 hk vid 3500 varv och 380 Nm mellan 1750-2750 varv. Noll till 100 km/h på 10 sekunder och toppfart 200 km/h är ingen revolution men fullt acceptabelt.

Mitsubishi Outlander – Vid körning i stadstrafik…

…är det skönt att ha en automatisk växellåda. Testbilen hade en manuell växellåda, sexväxlad, och det blev en hel del rycka i spaken vid körning på Örebros gator. Start-stopp-tekniken som finns i bilen tillsammans med en Eco-läge gör körningen direkt osmidig (motorn stryps). Start-stopp går t.ex. in när du är på väg att svänga och måste stanna för gående. Har du kopplingen nedtryck kan bilen stänga av sig själv. Vad bakomvarande tycker om det kan du räkna ut, tut tut.

Du sitter dock lagom högt och med en rak midjelinje runt om så är sikten bra, även bakåt och skulle du behöva se alldeles bakom bilen blir du glad att backkamera finns standard eller som tillval beroende på utförande. Den goda sikten runt om tillsammans med lätt tonade rutor gör färden skön för ögat. Du behöver t.ex. inte blända bort innerbackspegeln lika tidigt på kvällen och när solen gassar är det skönt att allt solljus inte släpps in i kupén.

Lästips: SUV-test av Toyota RAV4 2.0 CVT -13

Mitsubishi Outlander – Ekonomin är ett starkt köpargument…
…till varför du bör överväga en Mitsubishi Outlander nästa gång du är på jakt efter en crossover eller en kompakt-SUV. Ett inköpspris runt 300,000 kr är inga konstigheter och med Komfort-paketet får du en fullt duglig familjebil, som drar lite bränsle (5,4 liter per 100 km enligt broschyren) och som släpper ut 140 gram CO2 per km.

Andrahandsvärdet är dock inte Mitsubishis starka sida. Asiatiska bilmärken, Lexus undantaget, tenderar att sjunka raskt i pris även när bilarna bara rullat några tusen mil. Det kan därför löna sig att köpa en lätt begagnad Outlander om du tvekar inför att betala nybilspriset.


Kolla bara så att alla garantier följer med bilen. På Mitsubishi Motors webbplats står det 5 november 2013 att läsa om en förlängning av den ordinarie 3-åriga nybilsgarantin med en 5-årig garanti för maskinella komponenter. Alla modeller utom Lancer Evolution omfattas och garantin följer med bilen.

Testad bil:

2013 års modell av Mitsubishi Outlander 2,2D 4WD Komfort. Nybilspris ca. 299,800 kr. Utrustad med bl.a. två-zons klimatanläggning, Bluetooth-handsfree, CD/radio med 6,1 tums pekskärm, backsensorer, backkamera (bild visas på pekskärmen), regnsensor torkare, 18″ aluminiumfälgar och sidokrockgardiner.