Volvo XC40

Volvo har visat upp nya XC40, en liten SUV i premium-segmentet. Där V40 Cross Country var en knappt hjälpligt uppiffad halvkombi är nya XC40 mycket mer lik en SUV. Proportionerna, karossen och attributen är mer SUV än tidigare.

Volvo XC40 har blivit väl emottagen av svenska och internationella motorjournalister och motorbloggare. Bilen kommer med ett nytt formspråk till XC-familjen, kantigare och samtidigt med ett släktskap till de större XC-modellerna, utan att bli en nedtonad variant av de större 60- och 90-modellerna.

Nu på hösten 2017 är instegspriset för en XC40 strax under 400 000 kr (398 900, D4 AWD). Instegspriset för den större XC60 är också några tusenlappar ifrån 400 000. Lika mycket pengar för en mindre bil?

Är det värt “merpriset” att köpa en XC40 istället för nya XC60 (för det är den senaste XC60 som refereras till här. Den utgående “classic” finns för fr. 299 000 kr).

De två första motorerna är D4 AWD (diesel) med 190 hk. Bensinalternativet är T5 AWD med 247 hk. Det erbjuds endast automatlåda, 8-stegad. Miljöklass Euro 6 vilket bådar gott för de som tänkt köra i storstäder på kontinenten.

Detta får du som köpare av Volvo XC40

På utrustningslistan hittar vi saker som ABS-bromsar, biljethållare i framrutan, instegslister, 12V-eluttag, första förbands-kudde och…nej här skojas det inte. Volvo listar detta.

Det här på listan över säkerhetsdetaljer som XC40 plockar hem poängen: Automatisk bromsning efter kollision. Automatisk upplåsning av dörrar vid kollision. Bromspedalskollaps vid krock. Rattstångskollaps vid krock. Cross traffic detection with full auto brake. Collision warning även i mörker. Collision warning with full auto brake. Cyclist detection with full auto brake.

New Volvo XC40 - City Safety

Och så vidare, och så vidare.

Volvo går ut hårt med säkerheten för dig som köper nya XC40.

Premium är inte bara materialval och ett välavstämt chassi. Premium är en helhetsupplevelse även om du förhoppningsvis slipper uppleva alla delar.

Volvo XC40 – Exteriör

Fronten är Volvo. Inget snack om saken. Sedd ur profil är det nya linjer. Särskilt “triangeln” mellan C- och D-stolpen är annorlunda.

New Volvo XC40 - exterior

Udda val att blockera sikten snett bakåt på det viset när säkerhet är ett signum för Volvo. Att förse D-stolpen med en tjock karossbit har vi tidigare sett på mini-SUV:en Audi Q2.

Rakt bakifrån är det en Volvo, som en XC90 i mindre format med lyktor i samma stil som på V90. Snyggt av Volvo att hålla fast vid traditionen. Baklyktorna på nya XC40 kan om du kisar med ögonen misstas för att sitta på en tidig XC90. Det är gott så.

Som på nästan alla nya bilar nu för tiden är avgasutblåsen fejk. De smala hålen ser väl OK ut på håll, fast innanför döljer sig smala avgasrör. Det finns säkert en tanke med det någonstans…

Volvo XC40 – Interiör

Här är det nya-Volvo för hela slanten med XC90-liknande massiv skärm i mitten. Inga stor överraskningar där eller i övrigt. Praktiska saker som delbart baksäte såklart och så nån extra papperskorg samt all elektronik du kan förvänta dig 2017 inför 2018: Display framför ratten istället för vanliga mätare, knappar på ratten, regnsensor, farthållare, luftkonditionering, ISOFIX för bilbarnstolar etc.

Läs SUV-test av Volvo XC40

Kolla på videos med Volvo XC40

1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] avslöjar att det här är en liten bil. Stolpen längst bak är extremt bred på samma vis som hos Volvo XC40. Det talar för att sikten snett bakåt blir lidande och för att din Stonic kommer att ha […]

Kommentering är stängd.