TEST: Toyota RAV4 Hybrid CVT

En styck sprillans Toyota RAV4 Hybrid framfördes på snöiga vintervägar i Bergslagen och till/från Uppsala samt Stockholm under början av 2018. Bara 17 mil på mätaren när den första Stockholms-turen företogs, till Huddinge och Lidingö innan återresa. Den och flera liknande resor avslöjande en stor brist.

Det sägs att bilen ska dra en halvliter bensin per mil. Det är inte sant i verkligheten. Om du kör motorvägshastighet ska du istället räkna med att bilen drar närmare 7-8 liter per 100 km. Det är inte alls dåligt. Bara väldigt långt från vad reklamen säger.

Föbrukningen, eller “från-förbrukningen”, hos Toyota RAV4 var och är fortfarande(?) totalt missvisande. Iallafall i Sverige för att om du räknar om räckvidden till förbrukning på bilar som marknadsförs i USA är förbrukningen 30% högre och närmare verkligheten.

Flertalet var de RAV4 Hybrid-ägare som hörde av sig till SUVTEST. Fast modellen ligger i topp i försäljningsstatistiken över SUV:ar i USA och då spelar en handfull tyckares och ägares åsikter ingen roll. För på det hela är det suveränt bra att en så stor (lagom?) bil som RAV4 inte drar mer än 6,5-8,5 liter per 100 km, vilket fler långkörningar skulle komma att visa.

Skutta över till CARTESTR.com för att läsa mer om RAV4 Hybrid och dess bensinförbrukning.