Sommaren 2018 är slut. Nu är hösten här med vintern runt hörnet. Biltillverkarna kämpar på med de nya testreglerna för avgasrening och bonus-malus visade sig ha stark inverkan på försäljningen av hybrider samt elbilar. Vissa tillverkare har mycket lång leveranstid på nya hybrid-SUV:ar. Kanske landar du i ett köp av en lätt begagnad SUV eller så sitter du snällt i din gamla bil och inväntar den nya.

Där 2018 kom att bli SUV-året kommer 2019 sannolikt att ha fokus på eldriften och hybridtekniken i kombination med förbränningsmotorer. Visst, det har funnits elbilar ett bra tag nu och Tesla känner nog de flest till. Men du behöver inte vara miljonär för att köra hybrid-SUV.

Toyota RAV4 Hybrid har körts av undertecknad i flera hundra mil, förbrukning som en småbil även om det var tveksamt inledningsvis. Här är dock tre SUV:ar att se fram emot eller att köpa inför 2019:

Audi Q8

Audi Q8
SUV:en för dig som vill ha den senaste tekniken i en förpackning som påminner starkt om Lamborghini Urus. Nu i höst är det en motor som gäller, 50 TDI, en V6-diesel med automat som ger 286 hk. Hög komfort och körbarhet tack vare luftfjädring som kan ställas i olika nivåer. Stark på säkerhetssidan som sig bör.

Q8 är för dig som vill ha något mer strömlinjeformat än Q7:an, en bil för dig som prompt ska ha en tysk bil och som inte vill köra Mercedes GLE eller BMW X6. Du hittar den senaste tekniken inne i kupén med skärmar till förbannelse, smakfullt utvalda material och en matchande kvalitetskänsla. Väntar du med beställningen kommer det hybrid-motorer, fler diesel-motorer och bensin-motorer.

Audi Q8

  • Plus: En kaxig exteriör, en bil som signalerar för Audi-kännare att har god smak. Alla andra kommer tro att du köpt en Lamborghini Urus.
  • Minus: Bara en motor tillgänglig nu (september 2018), kommer samtidigt som nya Mercedes GLE, relativt dyr extrautrustning.

Nybilspris från 733 000 SEK (räkna med att få öka på med minst 100K för att få en vettigt utrustad bil).

Läs även presentationen och konfigurationen av nya Audi Q8 →

Lexus UX

Lexus UX
SUV:en för dig som prompt ska köra japanskt och kan smälta att du köper en lite dyrare Toyota. Fast det verkar inte spela så stor roll. Lexus har länge varit förknippat mer med lyx och flärd än sitt släktskap med massproducerade Toyota.

Nya UX (User Experience) är en liten cross-over med tjusig design och en stor grill. Det går inte att missa att det är en Lexus man möter på vägen. En riktigt snygg detalj är de droppformade insatserna för dimljusen, långt ner och långt ut på frontspoilern.

Konkurrenterna heter Audi Q3 (andra generationen kommer 2019), Mercedes-Benz GLA (har funnits några år), BMW X1 och Jaguar E-PACE samt möjligen nya Volvo XC40.

Lexus UX

Där andra biltillverkare trycker in små bensinmotorer och dieselmotorer är det hybrider som är det nya premium i det här segmentet. Lexus UX finns med den välbekanta kombinationen bensinmotor-hybrid och tillhörande steglösa automatiska växellåda (CVT).

UX kommer våren 2019, till ett pris som uppskattningsvis placerar sig nära 400-tusen kronor eller strax under med tillhörande “obligatoriska” paket att köpa till för att få en vettigt utrustad bil.

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC
Att en Merca har världspremiär i Sverige är något unikt. Det kan ha att göra med herr Källenius eller att Sverige av många anses vara ett föregångsland när det kommer till elektrifiering av vagnparken. Hur som helst, EQC är en kompakt-SUV/cross-over som kommer 2019.

Bilen är helt elektrisk och det är nu som Tesla på allvar borde börja fundera på sin framtida prissättning och förmåga att leverera kvalitet. Mercedes EQC levererar 408 hk och har en räckvidd på ca 45 mil enligt NEDC-testcykeln. Förbrukning ca 22 kWh/100 km, CO2: 0 gram.

Interiören bygger på vad som finns i dagens GLC, med skillnaden att mätartavlorna och den “flytande” skärmen i mitten har ersatts av två till synes sömlösa skärmar, som finns i nya A-klass och nya Mercedes GLE. Tjusigt värre.

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC

EQC är ett sub-brand i stil med AMG, fortfarande en Mercedes-Benz och EQC är som beteckningen antyder baserad på GLC. Lite längre dock och med ett mindre lastutrymme.

Du kan beställa din EQC i början av 2019. Priset är inte officiellt men det troliga är nog i intervallet 850 000 till 1 miljon kronor. Har vi tur kommer det en snikutrustad instegsmodell för ca 700 000 kr. Carwow uppger ett från-pris om 55 000 brittiska pund.