Toyota Coupe High-Rider (Toyota C-HR) är en crossover som kom till Sverige som 2017 års modell. Bilen som kom ut från produktion liknar i mångt och mycket konceptbilen som presenterades på Paris-salongen 2014 samt konceptet året efter.

Exteriör

Vågat för att vara en Toyota. Robust. Riktigt tuff. Iallafall framifrån och snett från sidan. Baken ser ut att vara kaxig. Men om du står bakom bilen, är det en Toyota eller en Honda? Väldigt likt nyaste Civic, eller hur?

Toyota CH-R

Fronten domineras av de enorma lyktorna som kniper åt nära mitten under loggan. Ingen traditionell grill utan mer lik senaste RAV4 med smala luftintag i olika nivåer på fronten ovanför och under regplåten.

Stora lyktor likt dessa torde kunna förvandlas till en mardröm för ägare och en dröm för Toyota. Kommer stenskotten att studsa iväg eller kommer lyktorna att krossa OCH vad kostar det att ersätta en hel lykta?

Toyota CH-R

Toyota Coupe High-Rider ser ur vissa vinklar och särskilt på håll ut att vara en riktig framtidsbil. Det är en femdörrars men ser ut som tre dörrars. Handtagen för att öppna bakdörrarna är liksom gömda högt upp när taket. Och så är det en halvkombi-baklucka, inte en nätt sedan-lucka som döljer lastutrymmet.

Den bil som ligger närmast till hands att likna C-HR vid är Nissan Juke (puke?). Även den med en futuristiskt designad kaross. DRL-lamporna ovanpå motorhuven och de stora runda halvljusögonen längre ner chockade verkligen när den kom.

C-HR förfaller dock vara mera mogen än Juke. Överhänget fram hos C-HR får bilen att upplevas som en liten raket, en knubbig missil redo att attackera dina mottrafikanter! Om det inte vore för den lätt groteska aktern, avknoppad likt en gammal “coupe” från Saab på 1980-talet.

Det stora med lilla C-HR är möjligheten att få bilens tak i svart samtidigt som övriga bilen har en annan kulör. Jag väljer Tokyo Red tillsammans med svarta 17-tumsfälgar (för komfortens skull). Centrumkåporna kan färgläggas, det är inte en vanlig option idag. Till och med sargen runt dimljusen och stötfångarlisten fram kan fås i olika kulörer. Självklart förses bilen även med sidebars i rostfritt stål. För det är väl en SUV det här?

Interiör

Modernt. Avskalat. Enkelt utan att kännas som en Tesla. Det är djupa urgröpningar för mätarna. En stor skärm mitt på panelen ger dig information men i övrigt är det en vanlig, grå, tråkig, Toyota.

Toyota CH-R

Här hade det inte suttit fel med färgglada valmöjligheter för klädseln. Det hade kunnat få en annars präktig interiör att framstå som mer levande!

Drivlina

Bensinmotorer och kombinationen bensinmotor-hybrid. Manuell låda eller steglös CVT. Står du ut med att rycka i spaken, välj den manuella lådan. Fast det blir massor av växlingar och hur mycket du än gasar kommer det inte hända så mycket. Möjligen om du gasar på hårt på ettan eller tvåan…

CVT-lådan är för dig som älskar automat. Eller inga kännbara växlingar. Och med CVT får du på köpet ett pinsamt råmande när du trycker hårt på gaspedalen. Du kommer upp i hastighet men…tja…den känns konstigt.

Vem köper Toyota C-HR?

Du? Jag är iallafall riktigt sugen. Tänk dig en Tokyo Red med hybridmotorn. Det hade varit något. Om det inte vore för den hemska CVT-växellådan hade den här bilen kunnat varit ett riktigt ess. Även fast C-HR saknar en statushöjande toppmodell med trippelturbosexa och 400+ hk eller liknande.

Nu är det en lagom bil med ett kaxigt yttre. Förmodligen en modell som lockar yngre köpare in i Toyota-familjen. Hårfrisörskor etc?

Läs SUV-test av Toyota C-HR

Kolla på video-reviews av Toyota C-HR