Nya Nissan Qashqai lanserades i början av mars i Sverige, med Dogge Doggelito vid ratten och online livestream av allt som hände den helgen.

Nissan Qashqai i förra modellen höjde ingas ögonbryn. Säkert en bra bil fast den saknade utstrålning, såg ut som en korsning av en Hyundai Atos och en Suzuki Vitara – inget du raggade runt med och försökte se cool med.

Nya modellen, den som provkörts här, är vassare i sin framtoning och även med minsta motorn har du här en crossover som passar normala svenska behov. Det här är dessutom en lågbyggd SUV, en crossover för dig som tycker att en vanlig mellanklassbil är för mesig.

Du behöver dessutom inte välja fyrhjulsdriften om du inte vill och detta tillsammans med effektiva motorer gör att bränsleförbrukningen hålls nere på en acceptabel nivå. Det här ä ävenr en lagom bil. Den duger till vardagskörning och som synes så tar den sig fram på skogsvägar också. Markfrigången är något högre än på en personbil och med 19-tumsfälgar vill du ändå inte köra på sämre vägar än på bilderna.

Motorn spinner silkeslent och fungerar klanderfritt i stadstrafik. Först uppe i fart på motorvägen märks bristen på toppeffekt, du måste växla ner för att öka farten, som det kan bli med liten bensinmotor med klent bottendrag. Men den minsta 1.2-motorn upplevs inte som för liten för bilen. Det räcker gott så att säga. 0-100 km/h på 11 sekunder.

För en eller två fullvuxna är Qashqai rymlig. Att resa långt med sittande på alla platser blir trångt och rent av plågsamt. Baksätet är som en bänk, inget att skriva hem om. Lastutrymmet är dessutom i minsta laget. Några kabinväskar ryms men har du flera stora resväskor kan en takbox vara ett bra komplement. En mindre barnvagn torde få plats om du vill offra allt lastutrymme.

Utrustning – Tekna betyder att Nissan Qashqai är välutrustad: Snygga 19-tumsfälgar med lågprofildäck (225/45 R19) förstärker utseendet. Hjälp vid start i backe (elektronisk handbroms), ESP, backkamera med 7″ LCD-färgdisplay via Nissan Connect navigationssystem och AVM – Around View Monitor, mp3-kompatibel CD-radio, kontakter för AUX och iPod, elektriskt justerbar förarstol, kombination med läderklädsel och tygklädsel, panorama soltak (ej öppningsbart), Däcktrycksövervakning, Drive Assist med trötthetsvarnare, tonade rutor bak, Bi-LED-strålkastare med mera.

Nissan Qashqai väljer du som kliver upp från en vanlig person bil till en kompakt-SUV. Det är en liten SUV med konkurrenter som heter KIA Sportage och Hyundai ix35, bilar som lämpar sig för den lilla familjen, dinkies och 50-plussare utan stora behov av last eller att köra sina vänner till gammeldansen. Nissan Qashqai kostar närmare en kvarts miljon kronor om du fläskar på med all utrustning. Det är inte dyrt.