Mercedes GLS SUVTEST.se

Mercedes GLS Köra i stadstrafik med parkering

GLS är inte så otymplig som man kanske kan tro. Storleksmässigt är den i par med många minibussar och dessa tar sig fram utan problem. Samma sak med GLS. Du sitter högt och kan planera din körning. Skulle du köra fel är det en klar fördel att sitta i en stor bil och när det är trångt är det bara att köra. Få utmanar dig i ett chicken race.

Parkering i stan fungerar okej så länge du har hög däckprofil. Det är en bred kärra som du lätt skrapar i fälgkanterna om du inte passar dig. Ett trick som du kan använda, om du ges tid, är att snabbt lägga i backen och därefter D-läget direkt. Då visas framåtvyn på skärmen i bilen: 360-graders-kameran gör även att parkering intill stolpar, staket och väggar går som på räls. Förlita dig dock inte till fullo på kameran. Det hände mer än en gång att jag placerade bilen utanför P-rutans linjer fast jag sett på skärmen att bilen stod rätt.

Mörkerkörning med Mercedes GLS

Testbilen var grundutrustad med Intelligent Light System vilket betyder att allt ljussken framåt skapas med hjälp av LED-teknik. Skenet liknar xenon men här handlar det alltså om LED-lampor. Systemet är väldigt känsligt, mycket mer än så än hos den Kia Sorento som testades i november 2015. Det ska inte mycket skymning till för att halvljuset ska slås på automatiskt.

Vid mörkerkörning fungerade halvljuset ypperligt. Det skärmade av mötande körbana och fortsatte att lysa bortåt till vänster. Även skenet som lyste upp bilens körfält lös med förträfflig skärpa. Att byta till en bil med halogenlampor och köra i mörker direkt efter att ha rattat GLS var som att dra ner en rullgardin framför ögonen. GLS hade dessutom funktionen där ljusskenet framåt flyttas utifrån hur du vrider ratten. Helljuset däremot var klent, en extraljusramp är ett rekommenderat tillbehör om du ska köra mycket i mörker.

Körning offroad

Lätt offroad-körning är inga som helst problem med Mercedes GLS. Testbilen var extrautrustad med Offroad-teknikpaketet men det enda som krävdes för att genom djupa vattenpölar och i skogskanten var en smärre höjning av karossen.

ON&OFFROAD-paketet betyder att du har 6 olika körprogram att välja på. Offroad och Offroad+ är såklart de givna valen när du ska köra på lerig grusväg eller på vattendränkta skogsvägar. GLS har faktiskt lågväxel, Low Range vilket tillsammans med skydd under motorn iallafall i teorin kan vara till stora nytta. Jag skriver så eftersom bilen kostar en miljon kronor, är fem meter lång och två meter bred. Få lär komma i närheten av extrem offroadkörning. Men skulle du komma på tanken köra på det viset ändå kan du vara glad åt en diffspär på centrumdiffen, en markfrigång om 26,2 cm och ett vadningsdjup på 60 cm.

Det är roligt att köra en stor lyxbil i lera. Om du rattar en Defender eller Land Cruiser är det ingen som höjer på ögonbrynen. När du istället kör en stor Mercedes-SUV är det helt enkelt lite coolare att köra i stan när bilen är lerig. GLS blev dock inte fullt så lerig som den GLE 400 Coupé som testades direkt efter GLS:

Mercedes-Benz GLS vs. Mercedes GLE Coupé

Mercedes-Benz har som du säkert känner till en utmanare till BMW X6 i form av GLE Coupé, bilen som testades direkt efter att GLS var återlämnad. Att byta från enorma GLS till den något mindre GLE Coupé var som att gå från skumgummi till skärbräda. Jag kopplade på Sport-läget och oj vad det smällde hårt i vägskarvarna. Sport-läget på GLS var mycket mer komfortabelt.

Den testade GLE Coupé var enklare i sitt utförande. Jag saknade direkt de avancerade stolsinställningarna och Bang&Olufsen-stereon som fanns i GLS. Där Mercedes-Benz GLS var en glidare av rang kom GLE Coupé att bli en riktig körmaskin. Första milen experimenterade jag flitigt med de olika sportlägena och hade riktigt skoj. Kul också att få testa en bil med bensinmotor!

Testet av Mercedes-Benz GLE Coupé

Sammanfattning Mercedes-Benz GLS

En drömbil för dig som älskar lyxiga SUV:ar. En suverän dragbil för dig som uppskattar 620 Nm i vridmoment. Inte en drömbil för dig som vill spara bränsle, den här drar lätt över en liter diesel per mil. Samtidigt får du väldigt hög komfort och ett brett användningsområde, om du har råd vill säga.

Personligen skulle jag inte betala nästan 1,1 miljoner kronor för en så pass gammal konstruktion. Bättre att vänta på nästa generation. Ett bättre, och roligare, köp är förmodligen en GL 63 AMG av äldre årsmodell. Perfekt busbil och skogsmulle. Vardagsresorna sköts med en mindre bil exempelvis Mercedes GLC 220d.

SUV-betyg | Mercedes-Benz GLS 350d

SUVTESTET 4P ger Mercedes GLS 9 poäng av 10 möjliga. Det är ett toppbetyg och det är inte så konstigt att bilen får så höga poäng. Samtidigt är det två ronder som ger maxpoäng medan två ronder ger SUV:en 8 av 10 poäng.

Praktisk? 10 av 10 poäng
Ja, det här är en grymt praktisk bil. Massor av utrymmen för resande och last. Bilen är lättkörd trots sin storlek eller kanske tack vare. Du sitter högt och ser bra åt alla håll. När du ska backa eller fickparkera finns det elektronik som hjälper dig. Bilen är mångsidig. Den kan tjäna som glidare eller för att dra tungt med, du kan tack vare offroad-paketet (extrautrustning) köra duktigt långt ut i terrängen med bibehållen komfort.

Prisvärd? 8 av 10 poäng
Testbilen kostade knappt 1,1 miljon kronor vilket är väldigt mycket pengar för en relativt gammal konstruktion. Nytt namn men det här är inte en S-klass bara för att ett S finns med. Jag saknade en uppgraderad instrumentering med digitala skärmar istället för de analoga mätarna som finns där nu. Det var få missar invändigt och utvändigt. Bilens känns grovhuggen och på samma gång varsamt förfinad utifrån gamla GL. Grundpriset går dock att försvara om du tittar på vad konkurrenterna kostar.

Passagerarvänlig? 10 av 10 poäng
Ja, det är ingen tvekan om saken att Mercedes GLS är en redigt skön bil att åka med. Visst hade materialet i sätesdynan i baksätet kunnat vara lite mer fluffigt fast samtidigt ska du få stöd för kroppen vid färd. Det blir full pott tack vare den goda komforten även på tredje sätesraden, något som andra tillverkare gärna erbjuder men som missar att leverera till fler än små barn.

Pendlarbil? 8 av 10 poäng
Mercedes GLS är en suverän pendlarbil om du sitter och kör tiotals mil varje dag. Du har kraft i överflöd och kan du leva med förbrukningen är det här en perfekt bil att köra varje dag. Kör du bara i stadstrafik passar förmodligen en mindre bil bättre, det är mycket plåt att dra runt på trånga stadsgator.

Plusfaktorer:

  • Storlek
  • Drivlina
  • Attityd
  • Andras blickar

Grundutrustning: Mercedes-Benz GLS

Parkeringspaket inkl. 360o-graders-kamerasystem, Audio 20 inkl. förberedelse för navigation, Spegelpaket, Stöldskyddspaket, Tirefit, WSS-automatisk barnstosidentifiering med viktsensor, Velourmattor, Kollisionsvarnare Plus, Adaptivt LED-strålkastarpaket inkl. ILS, Eluppvärmbara stolar, Remote Online.

Extrautrustning: Mercedes-Benz GLS

Cavansitblå metallic, Läderklädsel kristallgrå/svart, Innertak i svart tyg, Träpaneler i högblank brun valnöt, Luftförbättingspaket AIR BALANCE, Minnespaket, Lättmetallfälgar 48,3 cm (19″) i 5-dubbelekerdesign 8,5J x 19 ET62 med däck 275/55 R19, Instrumentpanel; nederdel samt dörrkanter vid fönster i konstläder ARTICO med dekorsömmar, Integrering av smartphone: Apple carplay, Motor- och kupévärmare, DISTRONIC PLUS-paket, Sidokrockkuddar bak, Dryckeshållare (tempererade), Universell telefonhållare inkl. antenn, Multikonturstolar, Taklucka i glas, Automatväxellåda 9G-TRONIC, Terrängkörningspaket “on & off-road”, Komfortratt (eluppvärmbar), Antikrängsystem – ACTIVE CURVE SYSTEM, COMAND Online, Multifunktionssolskydd (inkl. belysta speglar, fäll- och utvikningsbara), Dragkrok (inkl. ESP-släpvagnsstabilisering, infällbar med elektrisk låsanordning), Komfort klimatanläggning THERMOTRONIC (3-zoners), Komfort klimatanläggning THERMOTRONIC i baksäte, Bang & Olufsen BeoSound AMG, Dvd-spelare, Laminerade säkerhetsrutor fram inkl. mörktonade rutor bakom B-stolpe, EASY-ENTRY-System (elektriskt: för instigning i tredje sätesraden hö/vä), Fotsteg i aluminiumoptik med gumminoppor med LED-belysning, Förberedelse för underhållningspaket i baksäte, Eluppvärmbart baksäte, Adaptiv vindrutespolning integrerad i torkarbladen – MAGIC VISION CONTROL- uppvärmbar, Panelbelysning i tre färger (inkl. belysta instegslister), Servostängning av dörrar (fram/bak), KEYLESS-GO.