Mercedes GLS SUVTEST.se

Långkörning med Mercedes GLS

Vi dristade oss till att göra ett riktigt familjebilstest av Mercedes GLS. Örebro-Tranås-Örebro kördes och den första anpassningen som fick göras var bilens setup. Sport på fjädringen, Komfort på styrningen och Economy på motorn. Frugan som satt på mittplatsen bak klagade nämligen på illamående redan efter några kilometer.

Jag som kör uppskattar en mjuk sättning i kombination med sportig motor, gungigt men lite spännande sådär, inte helt olikt att ratta en äldre jänkare. Fast på långresan skulle alla trivas och det blev som sagt en annan setup.

Trots detta blev yngsta tjejen åksjuk och en banan kom upp strax norr om Motala. Det kan ha varit ovana att åka långt sittandes baklänges eller så var Mercedes-Benz GLS alldeles för bekväm (parat med den kurviga riksvägen söder om Askersund).

En känsla som dök upp efter Motala var att det kändes som att flyga när Mercedes-Benz GLS gled fram där i den starka vinden från sidan. Riktningsskiftningarna var inte helt olika känslan av hur turbulens kan upplevas ombord på ett flygplan.

Komfortmässigt var det förutom den turbulenta gången en höjdare att köra långt med Mercedes GLS. Bilbarnstolarna gick in utan problem och bara avsaknaden av en riktig stol i mitten bak störde.

Bilbarnstol i Mercedes GLS

Bilbarnstol i Mercedes GLS

En detalj som Mercedes borde bygga bort är det metallbleck som sitter på sidan om höger stolsfäste fram. Eftersom det saknas öglor för remmarna ner mot golvet får ett bältesspänne träs mellan ryggstöd och sittdyna på passagerarstolen.