Mercedes GLS SUVTEST.se

Mercedes-Benz vill nu för tiden att alla deras SUV:ar ska börja med GL. GLA är minst och GLS är störst. Där emellan finner vi kompakt-SUV:en GLC och GLE. De senare finns dessutom i coupéutförande (läs testet av GLE 400 Coupé här) och det är bara GLA som saknar en effektstinn AMG-version, kanske för att inte idka kannibalism gentemot Mercedes-AMG A 45 4MATIC?

GLC Coupé är i skrivande stund den senaste SUV-modellen från Mercedes. Fler lär följa eftersom biltypen SUV dominerar i nybilsförsäljningen ute i Europa.

Borta med vinden är de bespottade SUV:arna. Nu kan du tack vare teknikens utveckling köra SUV med rent samvete. Möjligen att GLS ligger på gränsen, särskilt när den när bestyckad med den 585 hk starka V8:an i Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC. Fast samma sak gäller för andra tillverkare. Att ha en svindyr och supersnabb SUV höjer statusen på de enklare modellerna. Synd bara att tillverkare som Toyota inte fattat den galoppen.

Kör du försiktigt kommer du under litern på landsväg. Motorn kallas nu för 350d istället för 350 CDI. Det är dock samma snurra som vi sett i flera MBs tidigare. En V6:a på 3 liter som ger beskedliga 258 hk och som briljerar med ett vridmoment på 620 Nm, parat här till den 9-stegade automatiska växellådan.

Trots relativt gammal teknik känns Mercedes GLS pigg och lättkörd. Tacka automatlådan för det. Lite beroende på hur tung högerfot du har så känns knappt växlingarna.

Det är dessutom riktigt kul att ge på när det slår om till grönt. Du vinner inte mot en sportbil men de flesta svenssonbilar hamnar på efterkälken. Få kan hänga med när vridmomentet jobbar och växlingarna går som på räls.