9) Sammanfattning – Mercedes-AMG GLC 63 S

En snabb bil fast också en törstig bil. Tesla och andra elbilar är snabbare. Fördelen är användningsområdet. Gott om plats för normala lastbehov. Bensin finns överallt. Laddstolpar är det glesare mellan.

Tesla Supercharger

En mångsidig bil. Fem sittplatser, normalt lastutrymme, alla förarhjälpmedel, 4MATIC+, markfrigång för att köra på grusvägar utan att det skrapar undertill (bra även över snön).

En dyr bil. Räkna med miljonen plus några hundra tusen kronor om du ska ha en bil idag. Extremt ovanlig. Det finns fler Ferrari till salu än GLC 63 S på Blocket. Tveksamt om nybilspriset är vettigt. Det finns värre maskiner för samma pengar om det är sportbilsprestanda du vill åt t.ex. lätt begagnade E 63 S av senaste snitt, Audi R8 V10 Plus m.fl.

Rekommenderat köp? Tveklöst om du har råd med inköp och drift samt ska köra ute i Europa. Ska du sladda runt på svenska småvägar är förmodligen den välbalanserade Mercedes-AMG GLC 43 ett bättre köp?

Mercedes-AMG GLC 43

SUV-betyg | Mercedes-AMG GLC 63 S

SUVTESTET 4P ger den här kärran 7,5 poäng av 10 möjliga. Detta eftersom GLC 63 S må vara ett äkta vägmonster men som faller igenom på byggkvalitet, bränsleförbrukning och pris i relation till konkurrenterna.

Praktisk? 8 av 10 poäng
Hade detta varit en icke-coupé dvs den vanliga SUV-karossen hade poängen blivit högre. Det starkt sluttande taket äter duktig med lastutrymme. En sänkning av golvet i lastutrymmet hade gett värdefull lasthöjd.

Det ska också sägas att en GLC Coupé med den här motorn är och förblir en praktisk bil med tanke på dess breda användningsområde: Vardagsbil och sportbil i samma.

Prisvärd? 7 av 10 poäng
Förutom den explosiva motorn och mer skärpa i väghållningen är detta en vanlig GLC. Det finns knappt något som sticker ut interiört. Och visst, den har cool front och coola (fejkade) pipor bak. Jag hade förväntat mig mer än detta.

Passagerarvänlig? 7 av 10 poäng
Ja, om du och dina passagerare uppskattar stötar. För med 21-tumshjul och sportfjädring känner du vägens ojämnheter. Och det saknas dessutom bra kurvstöd i framstolarna. Sportstolarna till trots.

Pendlarbil? 8 av 10 poäng
Den perfekta pendlarbilen om du kör på Autobahn varje dag och har råd med bensinen. I en tid när hybrider är mycket populära och det även finns dieselmotorer med rejält vridmoment är det svårt att motivera någon till att ha en GLC 63 S som pendlarbil. Skulle vara undertecknad kanske?