7) Vad jag (Björn Sennbrink) tycker om GLC 63S

Mercedes-Benz GLC har jag testat fyra gånger vid det här laget. Först 220d, därefter 250d, följt av AMG 43 och nu AMG 63.

Bilarna har alltid varit GLC och även om GLC 63 S kostar över miljonen är det fortfarande en GLC. Jag höjer inte bilen till skyarna utan tycker snarare att det vore lägligt av Mercedes att presentera en facelift nu. Jag blev faktiskt besviken i mars när “nya” C-klassen presenterades utan att GLC fick ett ansiktslyft.

Det fanns dessutom några saker som jag inte anser vara värdiga en sprillans ny GLC för dryga miljonen kronor:

  • Det knarrade i instrumentpanelen och detta var inte första gången. Jag hörde det även i 220d och i 250d. Ett svårlokaliserat plastigt ljud framifrån.
  • Hos den GLC 63S som testades här knarrade det redan efter mindre än 10 mil. Jag körde i Race Mode och tänkte att hårdheten i stötdämpningen inverkade negativt. Fast när jag bytte till Comfort Mode fortsatte knarrandet.
  • Sista milen efter en veckas test knarrade det betänkligt både framifrån och bakifrån. Dessutom kärvade volymvredet på mittkonsolen. Saker som inte borde finnas om bilen varit ihopskruvad ordentligt.
  • Men. GLC 63S är en bil jag ville köra hela tiden. Faktum är att jag körde så mycket de fyra första dygnen att jag knappt orkade köra på fredagen. Det hade lika gärna kunnat komma någon och tagit över stafettpinnen.
  • Våndan över att behöva lämna tillbaka bilen var denna gång utbytt mot en känsla av tillräckligt. Det räckte med fyra intensiva dagar för att uppleva allt som GLC 63S erbjuder inkl. frekventa besök på bensinstationen.
  • Testförbrukningen låg på mellan 12 och 20 liter per 100 km. Varför hålla igen när möjligheten finns att uppleva bilen till fullo i alla lägen?