4) OK. GLC 63S är snabb rakt fram. Hur går den i kurvorna?

Så länge du har bra sikt kan du köra undan duktigt med GLC 63S. När skogen tätnar och kurvorna blir än mer tajta, det är då GLC-karossens tjocka A-stolpar gör sig påminda. Det är inte helt betryggande att ge på i alla lägen.

Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupé

Justerar du din sittposition bakåt, så att du kan se ut genom sidorutan snett framåt, minskas otryggheten. Fast riktigt bra blir det aldrig. Frågan är om inte en Mazda Miata skulle köra ifrån GLC 63S när det svänger rejält?

Snabb rakt fram, mindre snabb i kurvorna, vad mer?!

Ljudet ur avgaspiporna (exhaust sound) är fantastiskt. Testbilen hade funktionen där du “öppnar ventilerna” med en knapptryckning. Det skapar ett mer pulserande ljud, råare och högre. Det gör också att avgassmatter vid upp och nedväxling blir mer framträdande. Riktigt tufft att komma fram till rödljus med nedväxling på höga varv och med tillhörande knatter ur piporna. Som en riktig racerbil!

Och det bästa av allt: Du kan kombinera det mjukare körprogrammet Comfort med avgasljudet hos Sport Plus. Ger du försiktigt med gas mullrar det så där USA-mässigt mysigt och gasar du lite hårdare bluddrar det ur piporna. En härlig mångsidighet i hur du vill att bilen ska låta.

Kan tilläggas att det superba ljudsystemet från Burmester begagnades högst några timmar under testveckan. Med en GLC 63S behövs ingen stereo med rejält basdunk. Det finns annat hos bilen som skapar njutning under färden.