Rätt däck på vintern är vinterdäck

Kör tryggt med rätt däck för din SUV

Hästkrafter och vridmoment i all ära men det är däcken du ska lägga pengar på om du vill få ut det mesta av din SUV. Visst är det kul att gasa på, köra snabbt på kurvig väg och burna loss lite. Fast du kör knappast så i vardagen. Då kör du sansat som de flesta andra och det är då du behöver rätt ringar på din SUV dvs däck i rätt dimension, med rätt bärkapacitet.

SUV:ar är ibland större än personbilar om vi inte talar fejk-SUV:ar i A-segmentet. Det betyder som regel en högre vikt, högre tyngdpunkt och högre krav på däcken som är monterade på din bil.

Om du går till Nokian Tyres webbplats och matar in ett registreringsnummer som tillhör en SUV måste du välja SUV/4×4 i rullgardinsmenyn. Det är inte ett PR-trick att det finns speciella SUV-däck, även om det såklart vuxit fram en ny marknad när allt fler köpare större bilar.

När du väljer dimension bör du välja vad biltillverkaren rekommenderar, även om det inte är det snyggaste. Det är det trygga valet.

Ett till tryggt val du kan göra vid val av t.ex. vinterdäck är att välja rekommenderad dimension och rekommenderat belastningsindex.

Belastningsindex är t.ex. 99H eller 102T, som står efter dimensionen i däckkatalogen. Värdet motsvarar en bärkapacitet hos ett däck där t.ex. 102T motsvarar 850 kg. Egentligen är det 102 (eller ett annat värde) du ska fokusera tankemöda på. Bokstaven är nämligen bara där för att berätta om hur snabbt du bör/kan köra med däcket monterat. T motsvarar ca 190 km/h. Bra att ha i åtanke om du tänkt köra på Autobahn där hastigheter i 200 km/h+ inte är ovanliga.

För att välja rätt belastningsindex: Dividera din bils totalvikt med fyra och ställ det mot däckets bärkapacitet. Du kan även räkna omvänt där du omvandlar 102T till 850 kg, multiplicerar med fyra och ser om resultatet är mindre än eller mer än din bils totaltvikt (tjänstevikt+maxlast).

Kör du med tungt släp eller på dåliga vägar vet du förmodligen redan om att bra däck är viktigt. Du måste ha bra grepp så att din SUV inte börjar slira när du ska upp för den där grässlänten eller ner på rampen för att lägga i båten eller om du ska ta dig ut efter att snöplogen passerat eller om backen upp till stugan i fjällen är brant. Har du köpt en SUV som utstrålar kompetens ser det lite konstigt ut när du fastnar. Särskilt om du har vinterdäck monterade och det är vinter utomhus…

Kör du som de flesta med SUV, på vanliga vägar och äger du dessutom en SUV i par med en dyrare mellanklassbil, då ska du inte snåla in på däcken. Den som köpte bilen ny SUV i premium-segmentet fick sannolikt bra däck med på köpet, ingen bilhandlare skulle släppa ifrån sig en ny Audi Q7, Mercedes GLE eller BMW X5 med halvtaskiga sulor.

Du som köpte en billigare, mer vardagsfokuserad SUV, crossover eller rent av en begagnad SUV, kollade du däcken ordentligt? Kanske, kanske inte. Det spelar ingen roll. Nu har du din chans att korrigera misstaget. Det är lätt att stirra sig blind på 20-tumsfälgarna och lyssna med ett halvöra på tugget om att mönsterdjupet är godkänt.

Jättebra säkert.