Range Rover

Range Rover – Urtypen för vad som utgör en SUV – född 1970. Tidigt en väldigt basal modell, det var först i början av 2000-talet som Land Rover Range Rover blev en seriös spelare i lyx-SUV-segmentet. BMW kom med elektronik från E39-serien liksom motorer, senare Jaguar-motorer (4,4 liters V8).

Land Rover tog ett stort kliv framåt designmässigt med den nu aktuella fjärde generationen, vilket du också kan se i övriga Range Rover-modeller såsom Discovery och Velar.

Land Rover Range Rover är en redig best! Ett statement om att du har stil, klass och koll. Du bryr dig om vad andra tycker och samtidigt inte. Du vill höja dig mot skyarna och samtidigt vara jordnära.

Jordnära i den meningen att du vill köra din Range Rover på platser där få andra fordon tar sig fram. Bilen är en dubbelnatur. Hög komfort, mycket lyx. Samtidigt exemplariska offroad-egenskaper. Som en riktig SUV ska vara.

Minsta motorn i en ny Range Rover är LR-TDV6, en treliters diesel. Näst upp är en V8-diesel med maffiga 740 Nm i vridmoment. Toppmodellen är SVR och motorn är en kompressormatad bensin-V8:a på 510 hk – den sista kostar från 1 259 900. Det är lika mycket pengar som en 200 kvadratmeter stor villa i Nora kostar!

Invändigt är det klassiskt Range Rover. Sittposition relativt nära dörren men inte som på tidigare modeller. Mittkonsolen är inte lika maskulin och grov som tidigare utan att ha förlorat känslan av att vara biffig.

När du konfigurerar din nya Range Rover behöver du sätta av minst en dag. Nyanserna på utsidan och på insidan samt alla kombinationer plus tillval känns så himla prisvärda.

Såklart du ska betala närmare 60 000 kr för ett 1700-watts ljudsystem, skärmarna i baksätet ska såklart vara 10 tum och tillvalet excutive-säten bak för i runda slängar 60 000 är ett måste.

Det tillval som du inte hittar på andra SUV:ar i den här prisklassen är “wade sensing”, som underlättar körning i djupt vatten…du ser på en skärm aktuellt vadningsdjup i realtid, fungerar även i mörker!

Brödrost däremot är inte ett tillval. För att få det i din Range Rover, tillsammans med en köttkvarn för montering i grillen, måste du heta Jamie Oliver.

Brödrost i en Range Rover

Range Rover kostar i Sverige från 999 900 kr. Vill du ha lång hjulbas är instegspriset 1 269 900 kr. Range Rover är bland den dyraste SUV:en du kan ratta som ny i Sverige 2017. Superb komfort i kombination med suveräna offroad-egenskaper. Fördelen med lång hjulbas är att interiören i baksätet kan bli precis så komfortabel som du önskar.

Range Rover

Det faktum att SUV:en erbjuds med lång hjulbas gör Range Rover unik. Visst, bilen kostar multum men hur många Audi Q7, BMW X5 eller Mercedes GLS har du sett med lång hjulbas, som inte varit ett specialbygge?

Har du pengarna är det en upplevelse du kanske får få gånger i livet. Fast å andra sidan: Har du råd med en Range Rover har du förmodligen flera billigare bilar i garaget, kanske en sportbil och en familjebil för vardagsresorna?

Läs SUV-test av Land Rover Range Rover

Högsta Växeln (inte TopGear på svenska)
http://hogstavaxeln.com/2017/04/23/range-rover-autobiography/

US News
https://cars.usnews.com/cars-trucks/land-rover/range-rover

Edmunds
https://www.edmunds.com/land-rover/range-rover/2017/review/

MotorTrend
http://www.motortrend.com/cars/land-rover/range-rover/2017/

Kolla på SUV-reviews av Range Rover