Ranger Rover Velar

Ranger Rover Velar är en ny SUV i storlek med Mercedes-Benz GLE Coupé och BMW X6. Velar fyller tomrummet mellan instegsmodellen Evoque och den (i jämförelse med Evoque) mycket dyrare Range Rover Sport.

Range Rover Velar är till omissigenkänligt en Range Rover av senaste snitt. Smala och karaktäristiska strålkastare, ett kantigt linjespel och en uppåtsträvande linje i tröskelnivå, från framskärmen till bakre stötfångare. Små bakljus på en tvärt avhuggen baklucka.

Range Rover Velar

Velar är (förutom Evoque) den minst offroad-liknande SUV:en från i Range Rover-familjen. Det är en stor och lyxig “crossover” byggd för landsväg. Fast eftersom det är en Range Rover så klarar sig Velar även mycket bra där vägen tagit slut.

Range Rover Velar Offroad

Invändigt är det brittisk lyx kombinerat med modern teknik. Dubbla skärmar på mittkonsolen såklart. Elinställbara stolar (ev. tillval) med massage, kyla och värme.

Digitala instrument framför ratten såklart liksom vred för att smidigt byta körprogram. Allt som konkurrenterna erbjuder helt enkelt.

Range Rover Velar Interior

På motorsidan erbjuds det på beprövade teknik från Jaguar F-Type S i form av en V6:a med kompressor (P380). Prestanda med den motorn hamnar i par med vad en Mercedes-AMG GLC 43 mäktar med från 0 till 100 km/h, i en större bil. Det finns även fyra svagare motorer: D180, D240, D300 och P250 – Fyra och sexcylindrar, de minsta driv med diesel. Sannolikt för att kunna bjuda på ett acceptabelt vridmoment värdigt en Range Rover Velar.

Med ett instegspris på strax över 600 000 SEK för minsta motorn torde Velar kunna ta marknadsandelar från dess tyska och “svenska” konkurrenter. Instegspriset för en ny Volvo XC90 är hundratusen kronor lägre, eller kanske “bara en hundring mindre” beroende på hur du vill se på det. MB GLE med 250d-motorn kostar nästan samma som Velar.

Range Rover Velar köper du som söker en stilig SUV och som tröttnat på att tyskarna ser likadana ut. Mercedes-fronten är samma på alla modeller, BMW ser lika ut rakt igenom, Audi Q7 är svår att skilja från den billigare Q5 och Lexus är en Toyota. Volvo XC90 är maffig fast att inte kunna erbjuda en större motor än en med fyra cylindrar?

Läs SUV-test av Range Rover Velar

Car and Driver
https://www.caranddriver.com/land-rover/range-rover-velar

Teknikens Värld
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-range-rover-velar-d300-awd-automatic-539042/

Top Gear (originalet)
https://www.topgear.com/car-reviews/land-rover/range-rover-velar

Kolla på SUV-reviews av Range Rover Velar

1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Läs SUV-presentationen med länkar till testrapporter på: https://suvtest.se/range-rover-velar/ […]

Kommentering är stängd.