Året före (2014) hade tre SUVar lånats ut av Veho Bil i Örebro, för provkörning under hela dagen. Två av bilarna var Mercedes; GLK och ML samt ett par månader senare även GLA. Med den erfarenheten i bagaget togs kontakt med MB Sverige, där förfrågan ledde till att dörren till pressbilar öppnades.

GLC 220d var en trevlig bekantskap, trygg som få på alla underlag om än lite avig i terrängen. Hög körbarhet även med minsta motorn är en känsla att bära med sig in i framtiden, särskilt nu (2020) när GLC duggar relativt tätt i begagnathallarna. Är du i köpartagen, spekulant på en GLC, läs introt här nedan innan du klickar dig vidare till fulltexten på CARTESTR:

Mercedes GLC upplevdes som trygg i uppträdandet på landsvägen söderut från Örebro. En bil för närmare en halv miljon kronor ska inte överraska på ett oväntat eller otryggt sätt. Söker du sådana upplevelser kanske en Jeep Wrangler är ett vettigare köp?

På grusvägarna bortom Pålsboda (Gambo, Hällebo, Kilsmo osv) var det blandad beläggning. Testkörningen skedde i november 2015 och i skuggpartierna låg det packad snö på vägen. Där solen tillåtits lysa hade snön smält vilket förvandlat vägarna till gegga.

Precis som på asfalten lyckades GLC tygla även de värsta spåren. Visst skakade det rejält över potthålen men bilen höll sig på vägen. GLC med svaga dieselmotorn trivdes som fisken i vattnet här i farter mellan 50 och 70 km/h. Möjligen att automatlådan hade lite problem med att skifta tempo mellan växlingarna när körstilen ändrades snabbt.

Läs hela långa texten om GLC 220d på CARTESTR.com ->