Mini-SUV:ar 2018/2019

För ett par år sen publicerades en text på SUVTEST som guidade dig till mini-SUV:ar som fanns på svenska marknaden 2016/2017. Flera av bilmodellerna finns kvar än idag (våren 2019), se nedanstående lista för inspiration inför ett besök hos valfri bilhandlare.

Audi:

Q1, Q2, Q3, Q4, Q5, Q6, Q7, Q8…Q som i quattro, smart förädling av en funktion som glatt tiotusentals Audi-ägare genom åren. Alla siffror är inte upptagna i Audi-familjen, men det kommer, var så säker. 2019 är det Q2 som är tillverkarens mini-SUV.

Nybilspris från 260 900 för en 30 TFSI Proline med manuell låda. Det rätta valet är dock Offroad Edition, från 310 500 kr (35 TFSI). Värsta nya Q2 är 40 TFSI quattro vilken med automatlåda kostar från 372 400 kr. Med trailer-paket (drag, p-sensorer) och cockpit-paket (digitala instrument) går bilen lös på mer än 400 000 kr!

För fyra hundra stora kan du nästan köpa en helt ny Kia e-Niro med ett par-tre dussin mils räckvidd på el.

BMW:

X1, X2, X3, X4, X5, X6, X7…X som i xDrive dvs fyrhjulsdrift, vilket funnits hos BMW sen slutet av 1990-talet. Då i 3-serien och senare i övriga serier samt såklart senare när X-bilarna började byggas (SUV/SAV). Mini-SUV:ar från BMW just nu (våren 2019) kan sägas vara två: X1 och X2.

Den första, X1, finns sen 2016 i sin andra generation (F48). X2:an har nyligen kommit ut på marknaden och är mer av en lätt modifierad hatchback, den har inte samma starka SUV-utstrålning som X1:an utan kan lättare misstas för en vanlig småbil.

Mercedes:

GLA, GLB, GLC, GLE, GLS….GL som i SUV, där G-klassen är top-of-the-range. Minsta SUV:en från Mercedes är dock GLA som för ett otränat öga kan misstas för att vara en A-klass.

Här är det fråga om fyradörrars halvkombi med lite grövre utstrålning än A-klassen, fyrhjulsdrift (4MATIC) och ett överlag tuffare avtryck på grusvägen runt hörnet. Du lär dock inte komma långt offroad med denna pga alldeles för låg markfrigång. Du kör fast trots att tekniken sannolikt skulle kunna ta dig längre.

En ny GLA är på ingång (2019+). Tänk dig nya A-klassen i fronten och nya GLE:s triangelformad baklyktor i aktern. Däremellan något som passar både gropiga skogsvägar och flådiga turer i städer, med utlagda skärmar och en något högre sättning än A-klassen.