Kia Stonic

KIA Stonic @ SUVTESTER.se

Mini-SUV:en KIA Stonic – För dig som uppskattar småbilens smidighet fast som suktar efter något större och tuffare. Baserad på småbilen Rio och lagom med plats, lagom motorer under huven och ett lagom pris.

Stonic återfinns i B-segmentet, som om några år kalkykleras vara det största i Europa. Det har redan sålts över 1 miljon bilar i den här klassen: Småbilar som görs något större och tuffas till, för att tilltala den som vill ha ett ekonomiskt försvarbart ägande, inte smutsa ner i onödan och som nöjer sig med en kompromiss.

KIA Stonic anses av bl.a. brittiska motorjournalister vara en kompromiss. Den må se cool ut men eftersom den är baserad på Rio är det snålt med utrymmen.

Å andra sidan uppskattas Stonic (och Rio) för dess uppträdande när vägen svänger. Det är kanske ingen sportbil men inte tråkigt.

Tekniken är inte revolutionerande och torde tilltala de allra flesta. Små motorer med 82-120 hk, manuell låda och DCT-låda.

Stonic konkurrerar med bilmodeller såsom Nissan Juke, Hyundai Kona, Seat Arona, Renault Captur, Honda HR-V, Citroën C3 Aircross, Skoda Yeti och Ford EcoSport med flera. Det finns alltså en lång rad av konkurrenter att jämföra Kia Stonic med och välja mellan när du ska köpa en mini-SUV (compact suv).

Kia gör ett bra jobb i positioneringen av Stonic. Det är en ungdomens bil och sannolikt kommer många unga personer ses ratta en Stonic. Liksom en stor portion seniorer som vill ha en liten bil utan det obekväma insteget.

För att tilltala den yngre målgruppen är det poppiga färger, uppkopplingsbarhet och tekniken som är i fokus. Vilka motorer som erbjuds, om bilen är kompetent offroad (det är den inte) och det faktum att bilen (enligt de som kört den) är stötig på de coola 17-tumsfälgarna ordas det mindre om.

För dig som vill ha bilen utan “allt det coola” finns Action-varianten. Då får du bl.a. 15-tumsfälgar med hög däckprofil, stabilitetsfunktion, autobroms med fotgängarskydd, fönstervevar(!) i baksätet, farthållare och manuell AC.

Kia Stonic – Motorer & Pris

Den variant som Kia Sverige tror blir storsäljaren är den starkaste och mest utrustade, 1,0T 120 hk i Advance-utförandet. Introduktionspriset är 184 900 kr. Växellådan är sexstegad och manuell. En automatisk DCT kommer 2018.

Kia Stonic - Engine

För dig som inte vill köra fullt så motorstarka varianter finns en större fast svagare om 1,25 liter med 82 hk liksom en 1,4-litersmotor med 100 hk. Det finns även en dieselmotor på 1,6 liter. Oklart vid publicering om och när den kommer till Sverige samt vad priset blir.

Officiella svenska priser, okt. 2017

  • 178 900 kr | Advance | 1.4 MPi Bensin 6-vxl. man, 100hk
  • 199 900 kr | Advance Plus | 1.0 T-GDi 6-vxl. man, 120hk
  • 159 900 kr | Action | 1,25 MPi Bensin 5-vxl. man, 84hk

MPi/GDi är varianter av bränsleinsprutning: wikipedia.org/wiki/Fuel_injection#Multipoint_fuel_injection

Kia Stonic – Kaross

Fronten är tydlig Kia. Tigernosgrillen och smala framlyktor ackompanjerade av stående dimljus-hållare. Kia har designat en bil som inte drar ihop grillen såsom Toyota gjort, det ser ut som en bil helt enkelt!

Den kombinerade C- och D-stolpen avslöjar att det här är en liten bil. Stolpen längst bak är extremt bred på samma vis som hos Volvo XC40. Det talar för att sikten snett bakåt blir lidande och för att din Stonic kommer att ha backvarnare och/eller backkamera.

Kia Stonic - Rear

Den tjocka stolpen längst bak fortsätter upp över taket och kan fås i en kontrasterande färg, t.ex. gul mot en i övrigt svart kaross. Kia Sverige kallar formen för “targa-bågformad”. Kanske går tankarna till Porsche. Kanske går tankarna till den osthyvel som satt på taket på familjebilen Peugeot 807?

I övrigt är det tämligen tamt baktill. Kia-typiska små baklyktor med LED-teknik på välutrustade Stonics.

Kia Stonic – Interiör

Har du sett en Kia Rio invändigt har du sett en Stonic. Visst, lite luftigare men knappar och vred är desamma. Här hade Kia kunnat göra mer för att skilja “SUV:en” från småbilen. Kanske en redigt handtag på mittkonsolen ala Volvo XC70 eller fler blottlagda plåtytor som i en Nissan Juke.

Kia Stonic - Interior

Det som avviker hos Stonic jämfört med Rio är kontrastsömmar på ratten och att vissa delar av mittkonsolen går i samma nyans som bilens exteriör.

Läs motorpressens omdömen av Kia Stonic

Autocar
https://www.autocar.co.uk/car-review/kia/stonic/first-drives/kia-stonic-10-t-gdi-2-2017-review

Top Gear
https://www.topgear.com/car-reviews/kia/stonic

CAR Magazine
http://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/kia/kia-stonic-2017-review/

Kolla på videoklippen nedan för att se och höra vad motorpressen tycker om Kia Stonic

1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Läs den långa presentationen av Kia Stonic: https://suvtest.se/kia-stonic/ […]

Kommentering är stängd.