Jaguar F-Pace

Jaguar F-Pace blev den första SUV:en från det brittiska lyxbilsmärket Jaguar. För somliga ett helgerån, för andra en naturlig utveckling av bilmärket. Kunde tyskarna så kunde britterna.

F-Pace lanserades som en premium-SUV redan från början, där såväl motoralternativ som köregenskaper och prislapparna vittnade om premium.

Motorjournalister, motorskribenter och annat löst folk runt om i världen har uttryckt blandade åsikter om Jaguar F-Pace. De brittiska har som vanligt lovprisat Jaggan. Andra; européer, asiater, amerikaner – har varit mer realistiska i sin recensioner.

Det må stå Jaguar på bilen. Fast konkurrenterna (Porsche Macan, Mercedes GLC, BMW X3 m.fl.) har decenniers försprång och F-Pace faller igenom på flera punkter:

Knarrande inredning, plastig inredning (paneler, knappar), “inte lika bra som Range Rover”, svankstöd kostar extra, bullriga dieselmotorer, klonkande stötdämpning.

Å andra sidan är F-Pace en Jaguar och precis som med Alfa Romeo finns det en stor skara människor som älskar respektive bilmärke. Då är det lätt att vara förlåtande och uppmuntrande, särskilt om du är en brittisk motorjournalist.



På asfalt och i terräng
Jaguar F-Pace är inte en dålig SUV, snarare tvärtom. Det är perfekt för dig som vill ha en SUV:s praktiska egenskaper och dess sportiga uppträdande på vägen även om det sitter en relativt svag motor under huven.

Det brittiska arvet gör även att F-Pace inte heller misslyckas offroad. Även fast det inte är en Range Rover under skalet lyckas F-Pace bemästra terräng på ett fullgott vis. Vadningsdjupet är imponerande 525 millimeter. Det spelar dessutom inte så stor roll om bilen har lågprofilsdäck eller inte, F-Pace kan käka sig förbi lervatten som få andra SUV:ar i den här klassen. Kopplingen till Range Rover har gjort att F-Pace är duglig offrad. Punkt.

Interiör
Invändigt sitter du relativt lågt och baksätet är höjt 10 millimeter, ett trick lånat från Range Rover, vilket bidrar till en förhöjd(!) rymdkänsla på andra sätesraden. Du kan lasta upp till 650 liter i bagageutrymmet.

Exteriör
Jaguar har valt att ge F-Pace ett utseende i stil med hur andra Jaguarer ser ut. Fronten är en upphöjd variant av vad du finner på XF. Akterns horisontella lyktor för tankarna till sportbilen F-Type. Karossen är 4,7 meter lång vilket storleksmässigt placerar F-Pace mellan Range Rover Evoque och Range Rover Sport. F-Pace är 1,9 meter bred, två millimeter bredare än Mercedes GLS.

Pris i Sverige
Du kan sommaren 2017 köpa en ny Jaguar F-Pace i Sverige för strax över 430 000 kr. Då får du en naken bil utan extrautrustning. Motorn är den minsta dieseln med fyra cylindrar och 163 hk samt en manuell sexväxlad låda. Toppmodellen i Sverige 2017 kostar från 785 900 kr. Den S-modellen har en V6-bensinmotor som med kompressor ger 380 hk.



Läs SUV-test av Jaguar F-Pace

CAR
http://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/jaguar/jaguar-f-pace-30d-s-2016-review/

Top Gear
https://www.topgear.com/car-news/big-reads/top-gears-big-road-test-jaguar-f-pace

What Car
https://www.whatcar.com/jaguar/f-pace/estate/review/

Högsta Växeln (inte Top Gear Sverige)
http://hogstavaxeln.com/2016/08/27/jaguar-f-pace/