Jaguar F-Pace

Vad är det första du kommer att tänka på när du hör om en Jaguar (bilen)? Är det möjliga två runda lyktor fram och en vackert skulpterad kaross i blytung plåt, silver till färgen och en röd skinninredning? Sinnebilden av Jaguar som tillverkare av lyxiga sedaner med en rejäl dos brittisk tradition inbyggd i dörrsidorna, är du troligen inte ensam om. Jaguar av idag är dock något helt annat. Idag är det lyx och prestanda i symbios som gäller.

Jaguar är tydliga med att deras F-Pace ska kunna köras av ett brett spektrum av bilköpare. Det här må vara en crossover från en tillverkare med år av tradition med lyx som signum. Tveksamt om en tvåliters dieselmotor någonsin kommer att kunna klassas som lyx?

Ett annat sätt att se på det faktum att F-Pace kommer i många olika skepnader (motorer) är att bilen talar till mångsidigheten i SUV-akronymen. Det är ett synnerligen abstrakt resonemang där du blir ombedd att se bredden hos F-Pace som flera bilar i en, utan att endera skepnad är fullkomlig.

Den här jaggan är som du kanske redan listat ut inte en bil som hämtar utseende från tidigare generationers sedaner. Skönheter som XKR, klassiska XJ och gamla Mk II har etsats sig fast i alla försök att illustrera Jaguars tradition genom modellserierna. Det ska dock sägas att det går att skönja det moderna Jaguar i designen hos F-Pace, om det moderna avgränsas till att börja med XF-modellen.

Vad tycker experterna om F-Pace?

TopGear.com anser att en kvalitet hos Jaguar F-Pace är dessa breda motorprogram. Det gör bilen tillgänglig för en bredare kundgrupp. Alla har inte råd med värstingen och de som har det vill inte puttra runt i en diesel.

WhatCar lyfter fram konkurrenterna i form av Audi Q5, Porsche Macan och BMW X3 samt påpekar att F-Pace delar en del komponenter med Land Rover Discovery Sport men att F-Pace är mer besläktad med XF och XE. Det talar för att det här är mer än badge engineering, det finns med andra ord mycket beprövat Jaguar-DNA i F-Pace.

Evo Magazine trycker hårt på att F-Pace är en underhållande SUV att köra, att bilen har Jaguars välkända vägegenskaper vilket kan förklaras av att SUV:en lånar komponenters från Jaguar F-Type, den tvåsitsiga sportbilen för moderna entusiaster.

Doug Demuro anser att F-Pace är en medelmåtta, eller iallafall en bil som kan ses som ett medelvärde för vad andra crossovers från lyxbilstillverkare erbjuder.

Hur mycket kostar en F-Pace?

Idag (mars/april 2019) kan du köpa en begagnad F-Pace för under 380 000 kr. Eller så slår du till på en ny bil, som bara kostar ca 50 000 kr mer i grundutförande (AWD D180). Det är hårfint om det lönar sig att köpa en begagnad F-Pace i dagens läge. Iallafall om du tänkt behålla bilen några år.

Den billigaste nya Jaguar F-Pace på BytBil.com just nu (mars 2019) kostar 411 750. Det är en 2.0 180hk RWD Signature som står hos Hedin Bil i Örebro. Samma variant finns i Linköping och Jönköping för samma pengar.

F-Pace är konkurrenskraftigt prissatt. Nästan så att bilen borde vara dyrare med tanke på vad tyska premiumtillverkare tar för sina bilar. Det är trots allt en Jaguar. En sprillans bil, P300, kostar under 600 000 kr innan du kryssat för alla tillvalen. Det är nästan samma pengar som en Audi Q5 50 TDI quattro Proline Sport eller en instegsversion av Porsche Macan. Vilken skulle du välja?

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *