Hyundai Palisade är en ny SUV som av tillverkaren klassas som “flagship” med “exceptionell” komfort. Den som gör att den här SUV:en sticker ut från mängden av stora sjusitsiga bilar är att Palisade (Pacific Palisades, Kalifornien) kommer med sittplats för upp till åtta passagerare, vilket gör att bilen kan konkurrera med minibussar utöver andra tillverkares SUV:ar.

Bilens utseende känner vi igen från 2019 års Hyundai Santa Fe, vars utseende vi känner igen från Mitsubishi GT-PHEV Concept (där den senares bakljus känns igen från Porsche Macan mk2 och visst är det något snarlikt mellan GT_PHEV och nya Mercedes EQC i fronten?)

Den bil som Palisade dock liknar mest är storsäljaren Ford Explorer. Det är inte en slump. Den tjock C-stolpen, lutad framåt går som en röd tråd i exteriören hos Explorer. Klart som korvspad att Hyundai lånar designelement.

För att bilresan i en Hyundai Palisade ska bli så njutningsbar som möjligt finns det trådlös mobilladdning, sju USB-portar, ventilerade säten på andra sätesraden och alla former av stödsystem för föraren. Förvänta dig inget annat.

Invändigt finns komponenter från 2019 års Santa Fe: Ratt, mittkonsol, skärm mm. Fast mycket är annorlunda. Den “flytande” mittkonsolen till exempel, med förvaring under/framtill ala Volvo V70 m.fl.

2020 Hyundai Palisade interiörbild

Uppseendeväckande är knapp-automaten. Ingen växelspak vare sig på mittkonsolen eller vid ratten i stil med Mercedes. Knapp-automater var förr i tiden något som amerikanska tillverkare hade, säkert en detalj anpassad för att tilltala de som annars köper inhemskt (amerikanskt).

Utvändigt är det som redan omnämnt en blandning av eget och andras designspråk. Särskilt baklyktor för tankarna till Range Rover och avgasutblåsen…har Hyundai köpt ett reservdelslager för gamla XC90? Tacksamt dock att avgaspiporna inte är fejk som på såååå många andra bilmodeller nu för tiden.

Drivlinan i den stora SUV är en besvikelse. Ingen hybrid omnämnd i pressmaterialet. Här handlar det istället om en bensin-V6:a på 3,8 liter med blygsamma 291 hästkrafter och 355 Nm. Samma motor hittar du i koncernsyskonet Kia Telluride. Åttastegad automatlåda sänder kraften ner till fyrhjulsdriften. Däcken är som standard 245/60R 18 med tillvalsmöjlighet 245/50R 20.

Pressmeddelandet gör även en stor sak av alla optimeringar som gjorts för att minska luftmotståndet. Alla argument som talar för minskad bränsleförbrukning är bra argument. Återstår att se om Hyundai löper hela linan ut och erbjuder en hybridmotor senare…med en räckvidd längre än nedför gatan. Det är som bekant en del biltillverkare som gärna talar högt om sina hybridmotorer men inte kan leverera räckvidd “to match”.

Palisade kommer att börja säljas i USA sensommaren 2019. Oklart i skrivande stund om modellen letar sig över Atlanten, efter att först ha skeppats över Stilla Havet från fabriken i Ulsan, Korea. Pris är okänt men en Ford Explorer kostar från dryft 32 000 USD så räkna med ett grundpris för Palisade på strax under 30 000 USD.