Hyundai KONA är en liten låtsas-SUV i europas B-segment. Små motorer för ett ekonomisk bilägande och faktiskt även fyrhjulsdrift för den som önskar, till skillnad från koncernsyskonet Kia Stonic som just nu inte kan fås med AWD.

Mini-SUV:ar (inte att förväxla med “SUV:ar” från tillverkaren MINI) står som spön i backen. Alla biltillverkare ska ha minst en SUV i modellprogrammet och allra helst i flera segment.

KONA är såklart inte en riktig SUV. Tänk istället på en småbil, med halvkombi-baklucka, som försetts med stora plastbitar för att se ut som en offroad-duglig lekkamrat på och bredvid vägen.

Bilen tilltalar säkerligen dig som kört en småbil tidigare, har kommit till åren och vill ha en liten bil som är lättare att komma i och ur. Att det är trendigt att köra vad som liknar en SUV torde också spela roll i ditt bilval.

Hyundai KONA – Exteriör

Det här är verkligen en bil som sticker ut. Vass design. Kaxig design. Udda design.

Fronten är på gränsen till överdesignad i stil med japansk eftermarknadsstyling.

Motorhuvens veck går som i en båge ner mot ett “luftintag” på huvens framkant. På sidorna är det smala remsor innehållandes DRL med LED-teknik, med blinkers längst ut i hörnen (tydlig placering).

De för upplysning av vägbanan halv- och helhjuslyktorna återfinns längre ner på samma manér som hos Nissan Juke. Längst ner på frontspoilern sitter dimljuslyktorna.

Sedd från sidan är Kona smart utrustad med tjocka skärmkanter i svart-grå plast + svarta-grå kjolar mellan hjulhusen. Det skapar en kontrast mot den lackerade karossen och ger ögat illusionen av att bilen är högre samt grövre än vad den är (än om allt vore lackerat i samma färg).

Att detta rör sig som en liten SUV blir också tydligt när du inser att det saknas ett fönster in till lastutrymmet. Bilens linjer slutar vid C-stolpen.

Bak i aktern har Hyundai placerat registreringsskylten långt ner, för att bidra till att förstärka baken. Smala bakljus är här möjliga tack vare att blinkers, backljus och dimbakljus flyttats ner en bit.

Hyundai KONA

Att placera blinkers mm i en utsatt position långt ner kan inte tolkas på annat vis än korkat. Du vet själv vad som kommer att hända. Du kommer att backa på något och vips så har du krossat glaset till blinkersen…

Hyundai KONA – Interiör

Plast. Grå plast. Färgad plast. Det här massproduktion av en billig bil. Förvänta dig inget revolutionerande.

Här inne i bilen är det inte lika extremt som på utsidan. Knappar och reglage sitter där du förväntar dig. Och om du förväntar dig en annan placering hittar du snabbt rätt.

Uppe på instrumentbrädan sitter det helt moderiktigt en skärm. Android Auto och Apple CarPlay, en head-up-display av det enklare slaget.

Hyundai KONA

Det enkla är genomgående för interiören i en Hyundai Kona. Här samsas en handfull platsmaterial som passar bättre på en tjock-TV från 1989 än i en ny bil 2018. För att du inte ska somna vid ratten finns det “smakfulla” inslag av färg runt ventilationsutblåsen, växelväljaren och i sömmarna på stolarna.

Hyundai KONA – Teknik

Trecylindrig bensinmotor på en liter och en fyra på 1,6 liter. Bägge med turbo. Manuella låda för lilla motor. Dubbelkopplingslåda med sjusteg för den större motorn inkl. AWD.

Vintern/våren 2018 visades Hyundai Kona upp med EV-teknik. Den teoretiska räckvidden om knappt 500 km verkar lovande.

Den här artikeln på SUVTEST kommer att uppdateras vad det lider. Hyundai Kona finns i skrivande stund inte i konfiguratorn på hyundai.se, Expressen skrev om att importören har “problem” men att det ska lösas under våren.

Läs SUV-test av Hyundai Kona

Kolla på YouTube-reviews av Hyundai Kona