Mustang Mach-E SUV

Kommer du ihåg hur japanska bilar ratades av de som prompt skulle köra bensinmotor, gärna stor sådan, kanske till och med en Ford Mustang med V8. Usch och fy för japanska bilar med symaskiner till motorer, ekade det i plåten när riktiga bilkännare gjorde sig hörda.

Nu, sisådär, 20 år senare kliver Ford fram med pekpinnen som visar riktningen för den amerikanska biltillverkaren som på senare år till och med erbjuder en fyrcylindrig motor i storsäljaren F-150: 2021 börjar elbilen Mach-E att rulla på vägarna.

Huruvida det är klokt eller inte av Ford att använda Mustang-varumärket får historien visa. Misstagen i amerikansk bilindustri är många de senaste decennierna, där namnbyte skapat nya bilmodeller (badge engineering) och där exteriör fört tankarna åt helt fel håll (Edsel). Mustang är en ikon i bilvärlden och har i årtionden varit förknippat med tvådörrars coupéer.

Coupé-looken har Ford integrerat i nya Mach-E även om bilen har fyra dörrar. Taket sluttar och vid ett blixtsnabbt ögonkast är nya Mach-E förvillande lik en annan amerikansk biltillverkares SUV (Tesla Model X). Att det finns likheter i exteriören mellan Mach-E och Model X är såklart ingen slump. När stora Ford nu ger sig in i kampen om elbilsköparnas gunst är det på sikt sannolikt vinna eller försvinna för Tesla. Ett uppköp kanske kommer, vem vet? Eller så fortsätter Tesla med att fokusera på solenergi och batterier.

Invändigt är det svårt att ta bilen för en Mustang. Där instrumentbrädan i en klassisk Mustang består av billig plast i allehanda formationer är det tvärtom i Mach-E. Tankarna går såklart till Tesla men även Mercedes EQC och i viss mån BMW i3. Digitala instrument såklart och en stor pekskärm på mittkonsolen ala Tesla. Inga konstigheter.

Ford Mustang Mach-E SUV har precis visats upp och bortom First Edition tar det en ansenlig mängd månader innan du kommer att se en Mach-E lika ofta som en Model X. Först 2021 torde leveranserna komma igång till köpare i USA. En och annan bil torde även finna sin väg över Atlanten. Klart man vill vara först med nya Mustang, eller?

MSRP för First Edition är från 59 900 USD. MSRP för instegsmodellen Select är 43 895 USD. Batterikapacitet för den senare uppges vara 75.7 kWh med en räckvidd om upp till 230 miles (210 miles om du väljer AWD). Du kommer att bli frånåkt av Model X men 0-100 km/h på ca 6 sekunder torde räcka till för de allra flesta.