2020 Ford Explorer

Ford Explorer har glatt och varit till nytta för många de senaste 30 åren, främst i USA men modellen har även sålts i Sverige, genom Ford-återförsäljare och mindre importörer. Nu har Ford USA visat upp den senaste versionen. Utseendemässigt väldigt likt utgående modell men mycket nytt under skalet inkl. en kraftfull ST och en hybrid.

Ford gör en stor sak av sin EcoBoost-teknik som gjort att en tungviktare inom V8-fordon (som Ford varit) stoppat ner en hälften så stor motor i sina stora bilmodeller. USA är som bekant landet där bensin i perioder inte äter djupa hål i hushållskassan, varför törstiga motorer parat med högt effektuttag inte är ovanligt ens 2019.

Den minsta motorn i Ford Explorer är en 2,3-liters turbofyra som drivs med bensin. Den producerar respektabla 284 hk och 420 Nm. Steget uppåt sker till 3.5L Ti-VCT V6 som ger 294 hk och 346 Nm. Ytterligare ett steg upp är till 3.5L EcoBoost® V6 med 370 hk och 474 Nm. Den senare med samma räckvidd/förbrukning (22 mpg, combined) som den lilla fyran.

Fast i stadstrafik är den största motorn sämst med usel räckvidd på bara 16 mpg (ca 14,7 liter milen) enligt tillverkaren. Sex-stegade automatlådor oavsett vilken motor som valts. OBS: Data för 2019 års modell.

2020 års modell kommer med en bensin-hybrid, V6-bensin (3,3 liter) + elmotor i den 10-växlade automaten, kombinerat effektuttag uppges till 318 hp och den bilen kommer till Sverige i slutet av 2019/början av 2020.

En liten detalj på nya Explorer och som fler tillverkare borde (kommer?) ta efter är; spolning av kameran i grillen. Det är ett stort aber med backkameror som alltid är synliga. En liten spolningsfunktion skulle verkligen öka säkerheten vid backning efter körning i snömodd eller saltslasket.

En stor detalj som Ford förhoppningsvis blir ensamma om; den stående skärmen. Ja, du läste rätt. Skärmen som alla nya bilar har idag är inte horisontell i nya Explorer. Det är upprätt och då menar vi inte att den är integrerar som på en Tesla.

Nej, det här är något helt nytt. Det ska bli intressant att se om Explorer-ägare publicerar klipp på YouTube där de vrider skärmen till rätt position. Den stående skärmen är dock ett tillval, standardskärmen är horisontell.

2020 års Ford Explorer kommer med nyheten att bilen åter blir bakhjulsdriven. Argumentet för bakhjulsdrift är att bilen kan ges bättre egenskaper för de som ska dra tunga släp.

Ford presenterade nya Explorer i mitten av januari 2019 och i skrivande stund (mars 2019) saknas fortfarande exakta uppgifter om motoralternativen. En uppdatering av denna text på SUVTEST torde således komma våren/sommaren 2019.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *