Det finns bilar; SUVar och cross-overs, som är väldigt ovanliga eller rent av obefintliga på svenska vägar. Vissa är varianter av de modeller som vi har att tillgå i Sverige och Europa. Andra bilar är sådana som mycket sällan eller aldrig säljs i Sverige, men som är stora på sina hemmamarknader. Här tar vi en titt på SUV-modeller du sannolikt aldrig hört talas om.

Tata, icke att förväxla med tjeckiska Tatra, är ett konglomerat i Indien. Dotterbolaget Tata Motors tillverkar inte helt oväntat fordon.

Tata Harrier är en (hårig?) helt ny kompakt-SUV/cross-over vars konkurrenter är Jeep Compass och Hyundai Creta (ix25). Fronten är som brukligt nu för tiden en mashup av hur andra tillverkare skulpterat sina bilar: Smala LED-stripes högt upp och halvljus/helljus samlade i en klump lite längre ner. Faktiskt inte helt olik nya Hyundai Santa Fe eller kanske ännu mer Hyundai Kona.

Tata saluför även den lite mindre (4 meter långa) bilen Nexon som liknar ett ägg på styltor. Tänk gamla Renault Scenic i 4×4-utförande fast med högre midjelinje och tillplattat tak. Ingen vacker skapelse. Hjälpligt moderniserad med tvåtons-lackering. Marknadsförs som Indiens första(!!) bil som fått fem stjärnor i GLOBAL NCAP.

Tatas stora SUV heter Hexa. Fronten för tankarna till Kia Sportage och i viss mån även Kia Sorento. Resten av bilen är tämligen generisk.

Tata Sumo Gold marknadsförs med “make the ultimate power statement” och “unlimited power”. Det är så man kräks. Den här kantiga skapelsen är i linjerna en G-klass från Mercedes, tvångsparad med en Lada Niva.

Under huven en treliters(!) fyra på…håll i dig nu…85 hästkrafter! 250 Nm i vridmoment mellan (smala) 1000-2000 rpm. Accelerationen anges 0-60 km/h som avverkas på strax under 10 sekunder. 0-100 km/h tar lika lång tid som i en Renault 4: Ofattbara 27,6 sekunder.

Men det är inte slut där. Interiören är i en klass för sig själv. Klass 1983 möter 2019. Spartanskt är ett lyxbegrepp i sammanhanget. Det finns en ratt, två mätare, ett par spakar och en mittkonsol som liknar en skokartong på högkant. Materialvalen är….ekonomiska? Make a statement, som sagt.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *