Begagnad Hummer H2

Hummer H2 börjar bli till åren. Det har gjort att priset på begagnade exemplar letat sig ner under 200-tusen kronor. Fast det spelar ingen roll att bilen är billig när du betalar för vad vissa klassificerar som rent skräp. En H2:a är förmodligen den sämsta SUV:en på marknaden för begagnade SUV:ar idag. Möjligen att Lada Niva kvalar in på en delad förstaplats.

Hur ser den ut egentligen?

H2:an är en enorm SUV, hög och bred men ganska kort. Kort var iofs även H1:an, det tror du inte på innan du ser den i verkligheten. Överhänget fram på H2:an är minimalistiskt och även bak ser du däcken tydligt, perfekt för dig som ska köra uppför trappor, en brant slänt, över en Nissan Micra etc.

Bilen i fråga är 4,8 meter lång (samma längd som en Kia Sorento), två meter hög och två meter bred. Längden i sig kan väl klassas som normalt men ställt i relation till bredden och höjden gör det att bilen ser kortare ut än vad den är. Knubbig, är en bra beskrivning av bilens utseende. Särskilt om bilen förses med stora hjul som ger ett annorlunda helhetsintryck än standardhjulen:

Faktum är att en Saab 9-5 kombi är längre än vad Hummer H2 är. För att ytterligare förstärka släktdragen med storebror H1 så har H2 en närapå stående vindruta. En H2:a har dessutom en tjänstevikt om knappt tre ton!

Hur tung och långsam sa du?

En tre ton tung skapelse formad som en ladugårdsvägg kräver sin motor. V8:a såklart med 300+ hästkrafter. Trots kraften under huven accelererar en Hummer H2 upp till 100 km/h på 10 sekunder. Du kommer att bli frånåkt av alla andra på vägen minus stadsbussarna och traktorn som din granne till bonde äger.

Var ska jag parkera?

En Hummer H2 är alltså en fruktansvärt långsam klumpeduns som till råga på allt inte får plats i svenska parkeringsrutor. Det är inte ovanligt att du ser en H2:a parkerad lite avsides. Det lär inte bero på att ägaren är rädd för dörruppslag. Bilen är helt enkelt inte byggd för svenska stadsmiljöer. Fast på åkern har du inte det problemet.

När SUV:en lanserades var USA på tårna efter 11 september-attentaten. Patriotismens vågor sköljde över landet och i kombination med låga bensinpriser var bilen helrätt för de som suktat efter en Hummer H1 men inte haft råd. Nybilspriset för en H2:a i USA låg på mellan 50 000 och 60 000 USD.

SUV-terror

20 ex av Hummer H2 brann dock upp där en bilhandlare utsattes för ett brandattentat. Earth Liberation Front tog på sig ansvaret för branden. Kanske var det den aktionen som några år senare inspirerade Asfaltsdjungelns indianer att pysa ut luften på SUV:ar i Stockholm?

6 anledningar till varför du inte ska köpa en Hummer H2

1) Bilen drar två liter bensin per mil lågt räknat (1,75 liter/milen blandad körning enligt en kommentar som seglade in i november 2018). Om du är miljonär kanske det spelar mindre roll. För oss vanliga dödliga är det mer lockande att köpa en Chevrolet Suburban, som visserligen drar en del soppa men som inte är så mycket in-your-face-i-am-the-king-of-the-road. Den högra bränsleförbrukningen går att dock att leva med om din livsstil matchar din bil och vice versa eller om du bara kör sporadiskt.

2) Hela bilen skriker “JAG ÄR PÅ LÅTSAS!” och “KOLLA PÅ MIG” – Det passar sig knappast i jante-Sverige. Bara om du är raggare och van med att andra ser på dig mer förakt, ska du överväga att köpa en begagnad Hummer H2. Eller så är du en tuffing som inte bryr dig om vad andra tycker, du är coolast så det så!

3) Krokarna som sticker upp ur motorhuven fyller ingen funktion. Där krokarna på H1:an var rejäla doningar är de här krokarna på låtsas. Fast det ser coolt ut, som att det skulle gå att lyfta bilen med en helikopter om det skulle behövas.

4) Där H1:an hade ett äkta system för att kontrollera lufttrycket i däcken har H2…inte det. Fast de valde att utforma hjulen så att det ser ut som att det finns ett sådant system. På H2:an får du kolla lufttrycket i däcken själv.

5) Runt-omkring-sikten är en katastrof. Små fönstergluggar på sidorna och flera decimeter tjocka D-stolpar är inte direkt bidragande till den goda sikten ut/ner från klumpedunsen.

6) Amerikansk dynga till plastig inredning. Växelväljaren må se rejäl ut men ujujuj vad det rasslar i platsen. Det knirrar och knarrar överallt. För att inte tala om layouten med knappar utspridda huller om buller. Typiskt amerikansk icke-användarvänlig förarmiljö.

Vad tycker experterna om Hummer H2?

Jalopnik skrev i december 2017: H2 representerade 2000-talets omåttlighet, dess överkonsumtion, General Motors arrogans, urvattnad amerikansk patriotism post-9/11 och ett absolut slöseri av naturresurser. Om det finns ett fordon som motsvarar frasen “vi har gått för långt” är det Hummer H2.

Popular Mechanics skrev i mars 2017: Detta är en påminnelse om Amerikas ensidiga besatthet med uppblåsta SUV:ar och ett exempel på en bil som inte kan leverera vad dess utseende vittnar om.


Kör du en Hummer H2? Delar du inte mina åsikter om SUV:en? Vill du skriva en arg kommentar? Maila till hello@suvtest.se så publiceras den!


Kommentar till ovan artikel kom in i november 2018 med frågor och synpunkter. Dessa besvaras och återges nedan.

Jag undrar om du någångång har kört en H2?
Nej. Artikeln på SUVTEST bygger på den video-review som Doug DeMuro gjorde av H2. Det är ett mycket vanligt sätt på webben idag, att spinna vidare på vad andra tyckt och publicerat. Däremot har undertecknad kört en Chevrolet Tahoe vid flera tillfällen och även Jeep Grand Cherokee samt en 90:as Ford Mustang, varifrån synpunkterna om “amerikansk dynga till plastig inredning” är hämtade.

Varför föreslå en Suburban när den är så lik H2?
Ja det kan tyckas konstigt när bilarna är så lika i konstruktionen. Fokus kom att landa på förbrukningen när det istället borde ha varit fokus på utrymmen. Det är sant att en Suburban drar mycket bensin.

På blandat körning drar min H2 a ca 1,75 liter pr mil, men det är ingen problem att få den dra 2 liter + om man vil….., det fattar vel dom flästa.
Ja, det är troligen så att de flesta förstår att en stor bil likt H2 kan dra två liter milen. Vår familjebuss med VR6-motorn dricker två liter milen ibland även om snittförbrukningen är 1,3 liter per mil nu på vintern. Förbrukningen behöver inte vara det som avgör om en bil är bra eller dålig. Det blev dock bensinförbrukning som kom delvis i fokus i den här texten, eftersom sökfrasen “hummer” i kombination med “förbrukning” tenderar att generera en hel del organisk webbtrafik till SUVTEST.

Min erfarenhet är att det sällant går sønder någåt.., jag har kört 35.000 mil med min H2 a och den är i mycket godt skick.
Grattis till ett lyckat bilägande! Du har funnit en bil som matchar dina behov, du tycker att andra kvaliteter är viktigare än hur mycket bensin bilen drar. Du skriver också att det reservdelar är “otroligt billiga”. Se där, mer positiva saker med Hummer H2!