Chevy Blazer är för många synonymt med enorm vräkighet. Det är sant om du tittar på de första årgångarna, Blazer kom redan 1969 och även om den senare bytte namn till Tahoe är det den stora kantiga K5 Blazer som en tänker på först.

Möjligen om du är lite yngre och sett Blazer susa förbi bland Blocket-annonserna. Då har du förmodligen sett S-10 Blazer, som kom 1982 och förfinades genom åren. Nu, 2019, är det dock dags för en ny bil, besläktad med Cadillac XT5 – en crossover med plats för fem personer och deras last. Suktar du efter en fullstor Cheva-SUV är det Tahoe och Suburban som gäller.

Chevrolet Blazer 2019+ är en bil som av motorjournalister liknats vid en amerikansk version av Lamborghini Urus minus den senares våldsamma prestanda. Grillen (kräver RS package) på Blazer bär tydliga drag med såväl Lamborghini Urus som Lexus (RX). Nosen påminner inte så lite om Urus, med de vassa DRL-lamporna snett ställda högt upp och med halvljus ala nya Hyundai Santa Fe dvs halvt dolda när de inte används.

D-stolpen på Blazer liknar den hos Lexus RX, från midjelinjen och uppåt är det Volvo XC40 m.fl. som har plåt som liknar en triangel. Övergången mellan plåt och taket delas av ett svart fönster, snarlikt som på Lexus RX.

Månne har GM anställd en japan eller korean på designavdelningen, de är kända för att låna friskt i nya modeller, se bara på Hyundai Palisade som lånat in drag från Ford Explorer.

Chevrolet Blazer (2019+) placerar sig mellan Equinox och Traverse, med en grundpris på strax under 30 000 dollar. För så lite pengar erbjuds enbart framhjulsdrift och en 2.5-liters fyra på 196 hk/255 Nm parat till en 9-stegad automat.

För att köpa en ny Blazer med fyrhjulsdrift krävs att du väljer en bensin-V6:a på 3,6 liter och 309 hk/365 Nm. Då ökar priset till knappt 44 000 USD. Med 21-tumsfälgar, utökad elektronikpaket och poppig lackering drar det iväg över 51 000 dollar. Tillvalslistan har fokus på komfort och nytta.

Bilen byggs i Mexico med start i december 2018 och har lanserats i USA som 2019 års modell. Beslutet att bygga bilen i Mexico och inte i USA resulterade i att “the union” uppmanade 10 januari 2019 sina medlemmar till bojkott av modellen.