Audi Q8: Presentation och konfiguration @ SUVTEST

Audi Q8 är den efterlängtade SUV:en med en taklinje i stil med en coupé. BMW och Mercedes-Benz har i flera år haft modeller som förenar SUV:ens användbarhet med en sluttande taklinje: X6, X4, GLE Coupé och GLC Coupé. Med sin åttakantiga, massiva, grill och nydesignade lyktor i nosen är Q8 en bil som vill hävda sig. Proppfull med teknik såsom i en Audi ska vara i de dyrare segmenten och en modern drivlina talar för att Q8 kommer ge både X6 och GLE Coupé en rak höger.

BMW X6 kom för 10 år sedan. GLE Coupé C292 visades första gången i januari 2015. Audi har således ingen försprång den här gången. Å andra sidan har Audi kunnat observera konkurrenterna ingående och sannolikt ägnat lång tid åt att ta det bästa ur bägge modeller och förena det i sin egen Q8:a.

Där X6 och GLE Coupé är sprungna ur X5 och GLE/M-klass är Audi Q8 en helt ny bil, på MLBevo-plattformen. Där får Q8 sällskap av andra SUV-modeller såsom Bentley Bentayga, Volkswagen Phideon (stor sedan för Kina), Porsche Cayenne (2019+) och Lamborghini Urus. Bättre sällskap står förmodligen inte att finna.

Storleksmässigt är Q8 lite kortare och lägre än Q7 samt bredare. Till skillnad från den rundade GLE Coupé och det ganska-så rundade X6 är Q8 en kantig skapelse, med vassa linjer och tjusiga referenser till gamla Audi quattro.

Audi Q8: Presentation och konfiguration @ SUVTEST

Baktill är referenserna till Lamborghini Urus inte direkt diskreta, vilket är en bra sak. Alla vill väl köra en bil som ser ut att vara något mycket värre än vad den är?

På motorsidan kan du som köpare av Q8 välja mellan en och en motor. När det här skrivs i augusti 2018 finns det endast en motor tillgänglig i Sverige (och i Tyskland). Det är 50 TDI, en dieselsexa på knappt tre liter med automat som ger 286 hk och 600 Nm. Noll till 100 km/h på 6,3 sekunder. Pris från 733 000 SEK.

  • En trolig grundkonfiguration av en ny Q8 stiger omedelbart med 49 800 för S-line.
  • Plussa på snyggare klädsel (läder Valcona med rutquiltning) och priset ökar ytterligare med ca 14 000 kr.
  • Och en snygg metalliclack är ett måste, plus 11 700 kr.
  • Vill du ha ett “svart optikpaket” där t.ex. grillen blir svart istället för ljust grå, plussa på 8500 kr.
  • Och du vill såklart även fylla ut hjulhusen, lägg till 15 800 för “22” smidda aluminiumfälgar i 5-dubbelekersdesign, kontrastgrå, delpolerade”.
  • När vi ändå håller på, lägg till alpinpaketet med dragkrok och parkeringsvärmare för 23 600 kr.
  • Och det är inte slut där. De coola LED-ljuseffekterna kostar extra, plussa på 14 900 kr.
  • Elektriskt inställbar ratt? Endast 4900 kr extra.
  • Panoramaglastaket för 18 900 kr skippar vi…

Desto längre ner vi kommer på konfig-sidan desto mer tillval dyker upp. Visst måste vi köpa till “Utökade interiörelement i läder” med solskyddsgardin och komfortmittarmstöd? Endast 40 200 kr extra! Nu får det räcka?

Audi Q8: Presentation och konfiguration @ SUVTEST

Mycket av det som presenteras i tillvalslistan är rena komfortfinesser. Det som går att klanka ner på kan vara att sidokrockkuddar i baksätet kostar extra, 5200 kr, när det borde vara standard? Eller så är avancerad säkerheten den nya lyxen, för de som har råd att betala?

Audi Q8: Presentation och konfiguration @ SUVTEST

En bra sak, längst ner i tillvalslistan, är möjligheten att betala för förlängd fabriksgaranti. Upp till 3 år och 15 000 mil kan du köpa till, för endast 26 200 kr. Sannolikt ett måste för tjänstebilsförare som spenderar mycket tid på vägarna.

Grundpriset ligger på 733 000 kr. Ovanstående konfiguration av en sprillans ny Audi Q8 landar på 968 300 kr. Det är mycket pengar, extrautrustning för över 230 000 kr och i par med vad pressbilar brukar specificeras som. Bli inte förvånad om du om några månader ser nya Q8:or med pris på över miljonen.

Så hur är Audi Q8:a i verkligheten?

Tills bilen provats av SUVTEST får du hålla tillgodo med vad internationellt verksamma motorjournalister tycker:

Psst! Det kommer en RS-version av Q8 senare. Det blir en stark konkurrent till GLE 63 S och X6 M, med en dubbelturbo-V8 + elmotor från Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid = 670 hästkrafter och sportbilsprestanda.