Volvo XC90

Andra generationens Volvo XC90 är en SUV som lyfter Volvo från en tillverkare av Svensson-bilar till en storspelare på en internationell marknad. Det är länge sen nu som Volvo var synonymt med Sverige, nu är det Världen som gäller. Det är förmodligen därför som Volvo även passat på att kliva upp i pris för den nya SUV:en. Den billigaste XC90 kostar i sitt enklaste utförande ca 600,000 kr vilket är massor av pengar för en Volvo i Sverige. Fast internationellt ses Volvo med andra ögon än här hemma, där är Volvo det trygga märket.

Nya Volvo XC90 utmärker sig i trafiken med sina T-formade LED-lampor i fronten. De är faktiskt riktigt snygga och det är tacksamt att se ett LED-arrangemang som inte sträcker sig över halva fronten (tänk Kia) eller som äter upp hela insatsen (tänk Audi). Baktill är det Volvo rakt igenom med insatser som sträcker sig upp på D-stolpen, stilen som kom med Volvo 855 i slutet av 1990-talet och som förfinats genom åren.

The new Volvo XC90, exterior

The new Volvo XC90, exterior

Parkerad intill förra generationens XC90 ser man direkt att nya modellen tagit linjespelet flera extra varv mot ett mer avspänt uttryck. Förra XC90 är direkt ful när den står intill ”nykomligen” och där förra XC90 har mer gemensamt med XC60 (kolla frontspoilern från främre hjulhuset), har nya XC90 inte mycket gemensamt med vare sig nuvarande XC60 eller förra XC90.

Kolla på SUV-test på YouTube av Volvo XC90

Läs SUV-test av Volvo XC90

Motorbloggen BytaBil – Långkörning med nya Volvo XC90

1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] bakifrån är det en Volvo, som en XC90 i mindre format med lyktor i samma stil som på V90. Snyggt av Volvo att hålla fast vid […]

Kommentering är stängd.