Varning: 4 anledningar till att inte köpa en GLC 43

Mercedes-AMG GLC 43 Coupé är ett dåligt köp av flera anledningar: Den är dyr, trång, törstig och lika långt från jante som jultomten är från Nordpolen under julhelgen.

1) Nybilspriset

För att få nycklarna till en GLC 43 måste du äga minst 660 000 kr.

Eller vara beredd på en månadskostnad som beroende på avtalstid, restvärde och insats kan klättra till ett femsiffrigt belopp. Då har vi inte ens börjat kryssa för tillvalen.

Väljer du all extrautrustning, de största fälgarna och en tjusig interiör ska du inte bli förvånad om nybilspriset ligger väldigt miljonen.

Du måste dessutom vara beredd på att lägga pengarna på något som minskar i värde. Ett bättre val vore kanske ett knippe Ericsson-aktier?

Det troliga är dock att du tjänar tillräckligt för att kunna leva med en femsiffrig månadskostnad snarare än att punga ut med allt på en gång.

Läs SUV-testet av Mercedes-AMG GLC 43 Coupé →

2) Bilen är trång

Allt är relativt vilka utrymmen du förväntar dig och behöver. Om du är 150 cm lång kanske du upplever att bilen är väldigt rymlig. Om du är 200 cm torde din upplevelse vara det motsatta.

Det är iallafall inte lika trångt i en GLC Coupé som det är på tunnelbanan 16:30 vilken vardag som helst. Eller som på en stadsbuss när tre dagisklasser ska åka till stan samtidigt.

En GLC är inte trång som en sportbil. Fem personer får plats, fyra reser riktigt bra. Det som gör att GLC upplevs som relativt trång har att göra med taklinjen. Den äter sig in i lastutrymmet. Ett par fullstora resväskor får plats. Du kan stuva in mindre väskor. Sen är det fullt.

3) GLC 43 är oerhört törstig

Du kör 90 km/h. Det är vindstilla. Eco-mode är aktiverat. Farthållare inkopplad. Det är nu det händer. Du kommer ner i den av Mercedes angivna bränsleförbrukningen. Du vaknar. Du står vid pumpen på macken. Bilen snittar 1,3 liter per mil. Du ler inombords. För du har haft så himla skoj de senaste 40 milen!

GLC 43 är en oerhört törstig bil eftersom den är så himla rolig att köra forcerat med. Bara en dåre skulle komma på idén att köpa en prestanda-SUV för att köra snålt. Bilen dricker lätt över litern eftersom du inte kommer att kunna låta bli att dra motorn till rödmarkeringen.

Kanske efter några månader att du kör lite mer sansat. Eller så har du en Tesla som första-bil och en GLC 43 som en relativt praktisk busbil för nöjeskörningen. Hur som helst, du bryr dig förmodligen inte om att GLC 43 är törstig. Om du gjorde det hade du köpt en 250d istället?

4) Jante någon?

Det här är inte bilen för dig som vill smälta in. Vara lagom. Dricka mellanmjölk. Bära cykelhjälm. Kolla på Let’s Dance (och köra Peugeot). Fck em! Det här är en kungligt cool SUV med en rejäl skopa pulver under huven. Bilen för dig som inte bryr dig om miljö, driftkostnader och dina mottrafikanter ser på dig med förakt i blicken.

Eller det kanske du gör när du kommer ut på parkeringen och ser spåren av idioten som key’at din bil. Eller finner en lapp på vindrutan om att du borde ta det lite lugnare utanför pizzerian.

Du gör alltså bäst att skydda din investering på natten. Jante-Sverige förlåter inte. Jante-Sverige glömmer inte. Jante-Sverige kommer att straffa dig för att du köpt bland det roligaste som finns i SUV-väg 2017.