[Provkörning] 2014 års Nissan Qashqai Lilla bensinmotorn & Tekna-utrustad

2014 års Nissan Qashqai
Review of: Nissan Qashqai
SUV:
Björn Sennbrink
Version:
1,2 bensin - Tekna

Reviewed by:
Rating:
4
On 6 maj, 2014
Last modified:9 februari, 2017

Summary:

Instegsmodellen imponerar med pigg motor. Lagomstor SUV. En extra stjärna för billig säkerhetsutrustning.

Nya Nissan Qashqai lanserades i början av mars i Sverige, med Dogge Doggelito vid ratten och online livestream av allt som hände den helgen. Redan då blev jag sugen på att provköra bilen. Men så kom vardagen emellan, kunder fick leveranser, familjen tog sin tid osv. Tack vare trevliga och tillmötesgående personal på Veho Bil Örebro fick jag dock så äntligen tillfälle att provköra kompakt-SUV:en.

Tack vare mitt eminenta lokalsinne efter tio år som taxi- och färdtjänstchaufför styrde jag upp på vad som här i trakterna kallas för Käglan, en kurvig asfaltsväg mellan Örebro och Fellingsbro, en perfekt sträcka för att testa bilars kurvegenskaper.

Nissan Qashqai i förra modellen höjde ingas ögonbryn. Säkert en bra bil fast den saknade utstrålning, såg ut som en korsning av en Hyundai Atos och en Suzuki Vitara – inget du raggade runt med och försökte se cool med.

Bakdel Nissan Qashqai

Bakdel Nissan Qashqai

Nya modellen, den som provkörts här, är vassare i sin framtoning och även med minsta motorn har du här en crossover som passar normala svenska behov.

Det här är en lågbyggd SUV, en crossover för dig som tycker att en vanlig mellanklassbil är för mesig.

Du behöver dessutom inte välja fyrhjulsdriften om du inte vill och detta tillsammans med effektiva motorer gör att bränsleförbrukningen hålls nere på en acceptabel nivå.

Det här är en lagom bil. Den duger till vardagskörning och som synes så tar den sig fram på skogsvägar också.

Markfrigången är något högre än på en personbil och med 19-tumsfälgar vill du ändå inte köra på sämre vägar än så här.

Jag uppskattade direkt smidigheten i motorn, inte undermotoriserad som man kanske lätt kan tro med tanke på den låga cylindervolymen (cm3).

Det var inga som helst problem att köra bilen i stadstrafikens tempo och även på motorväg upplevde jag motorn som kompetent upp till 110 km/h (mer än så testade jag inte).

Noll till hundra på ca 11 sekunder (olastad).

Även på kurvig landsväg upplevde jag motorn som alert, dock utan en uttalad effekttopp. Svagt bottendrag, som på de flesta bensinbilar i direkt jämförelse med en diesel-dito.

Det går att köra undan om du vill, så mitt råd är att du börjar provkörningsrundan med den mindre motorn.

Växellådan kändes rejäl med tydliga lägen. Möjligen att spaken hade kunnat vara aningen kortare och närmare placerad mig som förare, något som såklart kan justeras genom att ändra förarstolens samt rattens läge.

Det på den här bilen medföljande backvarningssystemet imponerade. Tydligt med både kamera och runt-omkring-vy ur ett fågelperspektiv (små kameror på frontspoilerns nedre ytterkanter).

Säkerhetskontrollera före manövrering

Säkerhetskontrollera före manövrering

Mina duktiga 100 kg och 185 cm fick sånär plats i Nissan Qashqai. Det är ett bra betyg.

Jag saknade dock lårstöd på de alldeles för korta stolarna och svankstödet var klent.

Jag är alltså för stor för den här bilmodellen och jag tror att normalbyggda samt smala personer kommer att uppskatta bilen på den punkten mer än vad jag gjorde.

Det är lätt att kliva in och ur bilen. Det är något som jag vet att äldre personer uppskattar. Min morfar köpte en MPV när hans Mazda 323 blev för låg att kliva ner i. Gamla knän skonas om du väljer en bilmodell med ett högre insteg.

Baksätet är det inte mycket att orda om. Jag provade inte att sitta där eftersom jag bedömde att jag inte skulle få plats. Nissan Qashqais baksäte upplevs dock av vissa som helt okej så om du är spekulant på bilen ska du inte gå på vad jag skriver här. Provkör bilen och testa själv!

Lastutrymmet är en del av SUV:en som är oberoende av hur storväxt du är. Här handlar det istället om vad du har för planer för bilens användningsområden.

Jag noterade direkt att endast barnvagnsunderredet skulle få plats. En mindre barnvagn utan det stora underredet som vi har får plats, liksom knappt en handfull kabinväskor.

Har du tänkt att lasta mycket är det inte Nissan Qashqai som du ska köpa. Då kanske en Nissan Murano kan bli aktuell istället?

Nissan Qashqai: Panorama soltak

Nissan Qashqai: Panorama soltak

Utrustning – Tekna betyder att Nissan Qashqai är välutrustad: Snygga 19-tumsfälgar med lågprofildäck (225/45 R19) förstärker utseendet. Hjälp vid start i backe (elektronisk handbroms), ESP, backkamera med 7″ LCD-färgdisplay via Nissan Connect navigationssystem och AVM – Around View Monitor, mp3-kompatibel CD-radio, kontakter för AUX och iPod, elektriskt justerbar förarstol, kombination med läderklädsel och tygklädsel, panorama soltak (ej öppningsbart), Däcktrycksövervakning, Drive Assist med trötthetsvarnare, tonade rutor bak, Bi-LED-strålkastare med mera.

Nissan Qashqai väljer du som kliver upp från en vanlig person bil till en kompakt-SUV. Det är en liten SUV med konkurrenter som heter KIA Sportage och Hyundai ix35, bilar som lämpar sig för den lilla familjen, dinkies och 50-plussare utan stora behov av last eller att köra sina vänner till gammeldansen. Nissan Qashqai kostar närmare en kvarts miljon kronor om du fläskar på med all utrustning. Det är inte dyrt.