[Provkörning] Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4MATIC (AMG) 2013 års modell (begagnad SUV)

SUV-test: Mercedes GLK
SUV:
Björn Sennbrink
Version:
220 CDI 4Matic

Reviewed by:
Rating:
4
On 10 maj, 2014
Last modified:21 juli, 2016

Summary:

Kompetent SUV för gata och motorväg. Fulsnygg kaross med goda utrymmen. Här utrustad med AMG-paketet.


Mercedes GLK är en mustig kompakt-SUV med särpräglad design som få andra SUV:ar har. Dieselfyran i 220 CDI räcker gott både för vardagslunken och för att marscha på autobahn med. Mycket god högfartsstabilitet, med sportchassit helt i par med BMW X3 (xDrive 35d).

När jag klev över till Mercedes GLK efter att ha spendera några timmar med nya Nissan Qashqai, var min första tanke väl på plats i förarstolen: Bastant och kantig med stridsvagnskänsla. Äntligen en rejäl bil att prova på!

Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4MATIC har en fyrcylindrig dieselmotor på 167-170 hk (125 kW) kopplad till en sjustegad automatisk växellåda (7G-TRONIC PLUS). GLK finns även med manuell växellåda och enbart bakhjulsdrift.

Den provade SUV:en var extrautrustad bortom grundutförandet och hade snygga AMG-fälgar med 255/45 R 19 sommardäck på. SUV:en hade dessutom sportchassi som del i AMG-paketet, lätt sänkning och styvare dämpning, vilket förklarar den hårdare gången i lägre hastigheter och på ojämnt underlag. Söker du en offroad-SUV väljer du en GLK utan AMG-paketet.

Inredning: Utseende och upplevd kvalitet

Mercedes-Benz nu för tiden är som amerikanska bilar: Bra motorer och bitvis ojämn kvalitet på inredningen med riktiga guldkorn där emellan. GLK är dock inte dåligt på något vis. Faktum är att det känns ombonat fast än du sitter så nära A-stolpen.

Mitt tips är att du provar några gånger att röra vid allt som du rör vid i din nuvarande bil. Vred, handtag och knappar. Saker du ska vidröra massor av gånger under tiden för ditt ägande eller brukande. Det gäller särskilt om du är spekulant på en begagnad bil.

SUV-test av nya Mercedes GLC

Svart inredning rakt igenom på den testade bilen förutom den halvt om halvt glänsande aluminiumpanelen som alstrar en tjock strimma ljushet mitt över instrumentpanelen.

De runda utblåsen för ventilationen icke att förglömma, som med sina kromade ringar skapar en skön kontrasterande mix av ögongodis.

Instrumentpanel - Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4MATIC

Instrumentpanel – Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4MATIC

Frånvaron av en växelförare på mittkonsolen har gjort plats för förvaring och har du kört Mercedes förr är det inga konstigheter med att ha alla funktioner samlade i en spak till vänster om ratten. Spaken till höger på ratten är själva växelföraren.

Prisbild Mercedes GLK vs. C-klass

GLK är baserad på Mercedes C-klass och prisskillnaden upp från C-klass är bara 40,000 kr (om du kryssar för automatlåda i C-klassen). Med 220 CDI hålls bränsleförbrukningen i schack samtidigt som användningsområdena blir fler.

Eftersom det lättare att kliva in i GLK än C-klassen är det lite förvånande att det rullar så få GLK i jämförelse med C-klassen. Samtidigt är det en prisskillnad och alla gillar inte det hos GLK något udda utseendet. Jag däremot älskar det.

Praktiskt

Långfärdskomforten bedömer jag som god trots bara några timmar med bilen. Mercedes-kvalitet på stolarna i kombination med bra drag i dieselmotorn samt relativt låg invändig ljudnivå är saker som underlättar bedömningen. Lasutrymmet har raka sidor och bakluckan öppnar brett. Ingen lasttröskel.

Prestanda

Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4MATIC är inte en racer-SUV, men det gör inget. Du får mest tillbaka om du kör planerat och avspänt med den här SUV:en. Bilen har en relativt hög tjänstevikt på närmare 1900 kg som du inte kan trolla bort.

Vridmomentet är duktiga 400 Nm vilket tillsammans med en på Mercedes-vis sävlig växellåda inger förtroende snarare än horn i pannan. Allt känns friktionsfritt om än lite långsamt. Söker du en sportigt betonad SUV, kolla närmare på BMW X3.

Vill du ha rejält med kräm under huven rekommenderas 350 CDI (läs provkörningen av ML 350 BlueTEC). Å andra sidan; Mercedes har en något starkare fyrcylindrig motor i 250 CDI. Den är mjukare i gången, lite snålare och har fler hästkrafter (204) än här testade 220 CDI.

Jag hade inte möjlighet att prova 350 CDI-motorn i GLK, däremot i ML. Den större ML har mer kaross att hålla reda på och är inte lika lätt att hantera på kurviga vägar där GLK känns kompetent, utan att briljera som en BMW X3 med sportchassi gör.

Att jämföra GLK med den större ML är dock inte särskilt rättvist. ML är en glidare av rang och även om det finns ett sportläge på luftfjädringen så är det väldigt mycket kaross att dra runt med på småvägar. Det hade varit riktigt intressant att få testa GLK 350 CDI tillsammans med BMW X3 35d, en sport-SUV som testades i oktober 2013.


Mercedes GLK känns välbyggd och det mesta som jag klämde på under den några timmar långa provkörning kändes gediget. Jag har kört Mercedes tidigare, privat och i yrket som taxichaufför. GLK skulle utan tvekan kunna fungera som en taxibil, vilket är ett gott betyg. Det är mycket som ska klaffa när ett taxiåkeri väljer ett fordon som ska ge såväl ett bekvämt resande och fungera som arbetsplats.

Krocktest av Mercedes GLK (2010):

* INFOGUIDE: Mercedes-Benz SUV-modeller